Ook Volkswagen trekt langzaam maar zeker de stekker uit zijn verbrandingsmotoren, auto per auto. Zo liet de topman weten dat nog maar een paar van de aankomende modellen een verbrandingsmotor in de planning hebben. En op dat vlak ziet het er niet goed uit voor Golf- of Polo-fans.
Binnen een dikke tien jaar moeten zowat alle nieuwe auto’s elektrisch zijn, en dat geldt ook voor alle nieuwe Volkswagens. Zo gaf de constructeur eerder al aan om tegen 2033 uitsluitend nog EV’s in de showroom staan te hebben, maar zo lang zouden de meeste modellen zelfs niet wachten om afscheid te nemen van de goede oude verbrandingsmotor. Sterker nog: er staan maar een handjevol nieuwe auto’s meer in de planning die op iets anders dan stroom gaan rijden.
Exit Polo?
Dat gaf Thomas Schäfer, Volkswagens CEO, althans te kennen in een interview met het Duitse Automobilwoche, en hij liet ook al doorschijnen welke auto’s dat gaan zijn. Zo staat er een nieuwe Tiguan op de agenda voor later dit jaar, en mogen we ook nog rekenen op een volgende generatie voor de Passat. Die zou er volgens de laatste geruchten wel enkel als break komen, waardoor sedan-fanaten al aangewezen worden op de elektrische ID.7. De eer van allerlaatste nieuwe model met verbrandingsmotor is volgens de topman echter voorbehouden aan een nieuwe T-Roc, die omstreeks 2025 op de markt zou komen. Die zou het dan moeten uitzingen tot pakweg 2033, en daarna is het finaal afgelopen voor VW’s op verbranding.
Schäfer verklapt op die manier ook welke modellen niét meer met verbrandingsmotoren op de markt zullen komen, en dat zijn niet de minste. Zo kregen we eerder al te horen dat de huidige Golf 8 de laatste op thermiek zou zijn, en dat geldt ook voor de Polo. De CEO legt namelijk uit dat een B-segmentertje als de Polo voorbereiden op Euro 7 er een even dure auto van zou maken als een productieversie van de aankomende, zuiver elektrische ID. 2all. En dat zou toekomstgericht geen steek houden, waardoor je er wel op mag rekenen dat die ID. 2all de plaats van de Polo gaat innemen… Al is de kans wel groot dat die in productievorm ook gewoon ‘Polo’ gaat heten, want VW beloofde eerder al zijn iconische namen — zoals ook ‘Golf’ — niet te laten vallen in de elektrische transitie.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
...en wat ga je met dat enorme vermogen aanvangen in de file?
Door Wim Verhaegen 3 uur geleden
Juich, oldtimerliefhebber: Gent en Antwerpen laten je straks weer gratis binnen in de LEZ
Zoals je in het artikel kan lezen, gaat het om een wijziging die de Vlaamse Overheid uitgewerkt...
Door Joram 7 uur geleden
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Als je autofans genoeg sponsort, denk ik dat ze voor jou ook wel een artikeltje willen schrijven ;)
Door this 9 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook eigenaar ve CX-60 phev, en zo te lezen wordt de aanstaande trip naar Turkije wel spannend hoe...
Door Ruzi 18 uur geleden