De Tesla Model 3 heeft zijn topversie terug: de Performance. Die pakt uit met meer vermogen dan voorheen, of toch afhankelijk van waar je je informatie haalt. Amerikaanse bronnen spreken namelijk over 517 pk terwijl Tesla het bij ons houdt op 462 pk aan elektro-power… En wat blijkt: geen van beide is verkeerd.
Vorig jaar maakte de wereld kennis met de vernieuwde Tesla Model 3, maar nog niet met elke versie van die Tesla Model 3. Op de sportieve Performance bleef het namelijk nog even wachten maar een weekje geleden ging het doek er eindelijk van af. Met die nieuwe Model 3 Performance was echter iets vreemds aan de hand want hoewel Amerikaanse media een vermogen van “510 bhp” meldden — of 517 pk eens omgerekend naar onze telling — sprak Tesla in Europa over 462 pk. Nu weten we ook hoe dat precies komt.
Andere fabriek, ander vermogen
De Model 3 Performance die wij krijgen, is namelijk niet helemaal dezelfde als het exemplaar dat in de VS op de markt komt. Die laatste wordt er namelijk in eigen land gebouwd terwijl de Model 3 Performance voor Europa in China van de band zal rollen. Beide fabrieken gebruiken hier en daar wat andere soft- en hardware en dat laat zich met name in de sportieve topversie voelen. Zo hoesten de elektromotoren van het Amerikaanse model dus 517 pk en 741 Nm koppel op terwijl de in China gebouwde versie het op 462 pk en 723 Nm houdt. Ook hun batterijen zijn trouwens anders, met een 82 kWh-accu van Panasonic in de VS tegenover 79 kWh aan LG-cellen voor de Chinese Model 3 Performance die onze richting uit komt.
Het resultaat is dan ook een andere sprinttijd, al is het niet eenvoudig om die zomaar te vergelijken. Zo tikt onze Model 3 Performance de 100 km/u aan in 3,1 seconden terwijl de Amerikaanse versie in 2,9 seconden versnelt naar de… 60 mijl per uur. Dat komt echter overeen met zo’n 96 km/u dus we kunnen er wel van uitgaan dat de Performance in de VS ook iets sneller de 100 km/u bereikt dan de onze… Al hoor je ons niet klagen, want daarmee is ook de Europese Model 3 Performance nog steeds een paar tienden sneller dan het model van voor de facelift.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 14 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 18 uur geleden
Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)
Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus...
Door this 18 uur geleden
Adieu, GTX: Volkswagen trekt stekker uit sportief, elektrisch label
Wie koopt nu ook zo’n GTX als je voor minder geld een meer sportieve concurrent kan kopen, zoals...
Door Edison 1 dag geleden