Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)

Lichte vracht particulier tarief 2024

Wil je voordelig een handige auto voor de deur, dan is een lichte vrachtwagen misschien wel iets voor jou. Zo vallen ze ook voor particulieren nog steeds onder een fiscaal gunstregime, al geldt dat sinds begin 2023 niet meer voor élk type. Hier vind je alles dat je moet weten over de lichte vracht.

Vorig jaar hakte de Vlaamse regering een opmerkelijke knoop door. Toen werd de fiscaliteit voor lichte vrachtwagens die ingeschreven worden door particulieren namelijk aangepast, waardoor je niet meer in alle gevallen mag rekenen op de vrijstelling van de BIV en de verlaagde verkeersbelasting. Sindsdien denkt de particulier wel eens dat het kostenbesparende kantje van de lichte vracht eraf is voor hen, maar klopt dat wel?

Lichte vracht vs. pick-up

Het simpele antwoord is: nee, of toch indien je lichte vrachtwagen géén pick-up is. Het enige dat er op 1 januari 2023 namelijk veranderde, is het feit dat pick-ups of ‘chassis-cabines’ uitgesloten werden van het fiscale gunstregime in Vlaanderen. Onder die uitsluiting vallen zowel modellen met een enkele (één rij zitplaatsen) als een dubbele cabine (twee rijen zitplaatsen), zolang het maar gaat om voertuigen met een open laadruimte. Als reden daarvoor geeft de Vlaamse regering aan dat pick-ups makkelijker ingezet kunnen worden als gewone auto voor dagdagelijkse verplaatsingen dan pakweg bestelwagens, terwijl ze in heel wat gevallen wel vervuilender zijn.

Lichte vracht particulier tarief 2024

Verder geldt de uitsluiting van de pick-up ook enkel voor particulieren. Voor exemplaren die ingeschreven worden onder een ondernemingsnummer, blijft het belastingvoordeel wel nog gewoon van kracht. Dat laatste geldt trouwens ook voor particulieren die hun pick-up al ingeschreven hadden voor de start van de nieuwe regel, dus voor 1 januari 2023. Zij mogen alleen rekenen op een verminderde interesse in hun pick-up wanneer ze die tweedehands zouden verkopen want de volgende particulier die hem inschrijft, kijkt dus wel aan tegen het standaardtarief voor personenwagens.

Wat valt wel nog onder het gunstregime?

Voor alle andere lichte vrachtwagens blijft het fiscale gunstregime voor particulieren dus wel gewoon behouden, ook na 1 januari 2023. Daaronder vallen dus alle gesloten bestelwagens met een Maximaal Toegelaten Massa (MTM) van tot 3.500 kilogram. Die mogen zowel over één als over twee rijen zetels beschikken, op voorwaarde dat de lengte van de laadruimte ten minste 50 procent bedraagt van de wielbasis van het voertuig. Bovendien moet de laadvloer deel uitmaken van het koetswerk om in aanmerking te komen voor de status van lichte vracht, en mogen er geen bevestigingspunten voor extra zitplaatsen in die laadvloer aanwezig zijn.

Lichte vracht particulier tarief 2024

We hebben het hierboven wel over “bestelwagens,” maar na een paar aanpassingen komen ook heel wat andere auto’s in aanmerking voor het fiscale gunstregime. Zo worden er wel vaker SUV’s en breaks omgebouwd om binnen de regels van de lichte vrachtwagen te passen, vooral indien het gaat om modellen met grote motoren. Een aantal fabrikanten biedt zo’n ombouw zelfs af-fabriek aan, kijk maar eens in de configurator van bijvoorbeeld de Audi’s RS 4 en RS 6. Zo kunnen ook dergelijke auto’s beschikken over een vaste laadvloer zonder zetelbevestigingen die ten minste 50 procent van de wielbasis inneemt, al vallen bijvoorbeeld berlines wel buiten beschouwing aangezien de laadruimte wettelijk gezien ten minste 60 centimeter hoog moet zijn.

Tarief

De reden om door vadertje staat gezien te willen worden als lichte vrachtwagen is dan ook voor de hand liggend: de tarieven zijn in heel wat gevallen vele malen goedkoper dan die van de belasting op gewone personenwagens. Zo zijn ze volledig vrijgesteld van belasting op inverkeerstelling en is de jaarlijkste verkeersbelasting die je betaalt afhankelijk van de maximaal toegelaten massa. Daarvoor hanteert de overheid op moment van schrijven een basistarief van 23,40 euro per 500 kilogram MTM, en dat bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. Nadien wordt die basis nog vermeerderd met een bepaald percentage afhankelijk van de euronorm, de CO2-uitstoot en de eerste inschrijving van het voertuig. De precieze berekening vind je terug op de website van de Vlaamse overheid, maar in de praktijk mag je rekenen op zo'n 100 tot 180 euro per jaar.

Lichte vracht particulier tarief 2024

Je kan dus wel begrijpen waarom het geen steek houdt dat particulieren vroeger zo weinig belasting betaalden voor hun dikke RAM met V8, al heeft de Vlaamse regering met de uitsluiting van pick-ups wel een precedent gesteld. Zo zijn er vrijwel even veel argumenten te geven om een dergelijk gunstregime af te schaffen voor pakweg een omgebouwde Audi RS 6 en, bij uitbreiding, voor alle lichte vrachtwagens die door particulieren eerder gebruikt worden om goedkoper op de baan te zijn dan om effectief ladingen mee te vervoeren. Wil je met andere woorden nog gebruik maken van het fiscale gunstregime, doe het dan nu het nog kan… Want in bijvoorbeeld Wallonië werd het belastingvoordeel voor particulieren al in 2021 volledig afgeschaft.

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
Pol 20:06
afbeelding van Pol

Enkele bijkomende bedenkingen :
- De verzekeringen zijn doorgaans duurder voor lichte vrachtwagens (L.V.) dan voor personenwagens. Dit komt omdat verzekeraars andere tarieven hanteren voor L.V. en ook omdat bij de verzekeraars de statistieken van L.V. minder goed zijn. Anderzijds rekenen meerdere verzekeraars voor L.V. géén extra premie aan voor jonge bestuurders. Berlingo's en Caddy's en Partner's zijn dan ook populair bij beginnende bestuurders (ondanks het beperkt aantal plaatsen).
- Met een L.V. mag je in vele lokale recyclageparken niet binnen en moet je naar gecentraliseerde grotere containerparken. Zelfs al rij je als particulier met bvb een minuscule L.V. Peugeot Bipper... (PS : je buurman zal met zijn volgeladen personenwagen bvb Porsche Cayenne met daaraan een volgeladen aanhangwagen wél dat lokale recyclagepark binnen mogen...).

Nick 00:17
afbeelding van Nick

Ik ben alleenstaande, heb geen 5 zitplaatsen nodig, maar wel wat plek voor mijn hond(en) en de begeleidingshond die ik geregeld meebreng en rij dus particulier met ‘n gesloten lichte vracht. Maak het mijn honden niet nog moeilijker door ze in een stationwagon te duwen! Zelfstandigen worden gedwongen onkosten opgelegd en (ken er) kopen zich zelfs porsche en ferrari op naam van de firma (vloerder en dakwerker!?)

this 09:06
afbeelding van this

Niets houdt je tegen om een bestelwagen te kopen en daar de correcte belastingen op te betalen. Die lage belastingen op LV voor particulieren is een verworven recht die wel eens afgeschaft mag worden.
Als het echt noodzakelijk is en je komt niet rond met je inkomen, zijn er genoeg andere opvangnetten in België.

JeZakenNiet 13:16
afbeelding van JeZakenNiet

Jij bent weer zo een jaloers lulletje die er niet tegen kan dat mensen met een dikke wagen rijden en niets hoeven te betalen, wat hun volste recht is want BIV en dergelijke zijn gewoon mafiapraktijken. Werk je soms voor de staat?

this 10:59
afbeelding van this

Amai je bent nogal slecht in mensen inschatten precies. Jaloers ben ik absoluut niet hoor. Ik heb alleszins niet te klagen over mijn wagens, dankzij de voordelige fiscaliteit in België. Maar dat weerhoudt mij er niet van om de zaken nuchter te bekijken en in te zien dat het een omgekeerde wereld is, dat ik een dikke wagen relatief goedkoop kan rijden door die voordelen.
Je hoeft niet zo op je teentjes getrapt te zijn, nergens voor nodig.

Gerard 15:47
afbeelding van Gerard

Ik ben niet zelf standing maar wil wel een busje hebben Ford transit of Mercedes sprinter vraag me af wat me dat dan gaat kosten ik heb dat nodig voor mijn hobby vis in bellyboat en dan heb ik tevens ruimte om wat te liggen en in te eten
Ik ben niet jaloers wil er gerust wat meer voor betalen maar moet menselijk blijven ook voor de armere mensen moet dit kunnen blijven gaan

Toon 11:07
afbeelding van Toon

Is er vaa indien ingeschreven in onderneming en hoe wordt die dan berekend?

this 09:08
afbeelding van this

De VAA maal een percentage van hoeveel je die gebruikt. Dus gebruik je 50% privé en 50% beroepsmatig, dan zal je 50% van de VAA op je personenbelastingen zien terechtkomen.

Monique Smeyers 10:05
afbeelding van Monique Smeyers

Ik ben gehandicapt en maak gebruik van een eletrische rolstoel.
Kan ik in deze situatie genieten van een een verminderd tarief voor een lichte vracht om mijn rolstoel mee te vervoeren?

this 12:35
afbeelding van this

Lichte vracht is voor iedereen. Maar in jouw situatie specifiek kan het zijn dat je nog extra tegemoetkomingen krijgt, dus best eens contact opnemen met de overheidsdienst waar je al gaat voor je andere tegemoetkomingen.

John 14:02
afbeelding van John

Zolang je wagen aan de voorwaarden hierboven voldoet wel ja. De lengte van de laadruimte waar je rolstoel in komt, moet minstens 50% zijn van de wielbasis. Vaak worden hier Renault Kangoo of Peugeot Berlingo's voor gebruikt, dan zal bij de ombouwing de 2e zitrij verwijderd moeten worden om aan die eis te voldoen.

Nadia Huysmans 15:54
afbeelding van Nadia Huysmans

Als gehandicapte kan je gunsttarief aanvragen bij de fod als je inkomsten niet te veel zijn.

Adriaan 16:22
afbeelding van Adriaan

Voor alle duidelijkheid, hier meer info voor vrijstelling van de belastingen op inverkeerstelling en de verkeersbelastingen voor personen met een hadicap.

https://www.vlaanderen.be/vrijstelling-van-de-belasting-op-inverkeerstel...

Yannick D 15:29
afbeelding van Yannick D

Maar dus een Porsche Cayenne LV is voor de particulier nog altijd een lichte vracht?

this 15:48
afbeelding van this

Jep, enkel pickups vallen buiten de boot.

ivo 07:29
afbeelding van ivo

ik lees hier veel reacties, maar nergens hoor ik hoe wij allemaal uitgezogen worden door de beleidsmakers en vooral die auto ( belastingen op brandstof, op wegen taks en ga maar door die schandeleus hoog zijn) dat is zeer jammer want met ook wat men zich verplaatst doe maar zonder,

Nick 18:35
afbeelding van Nick

Hoe zit het dan met een pick-up met een gesloten laadruimte? Iemand die dit weet hier?

this 10:53
afbeelding van this

Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus dichtlassen oid. Zodat je die niet alsnog makkelijk als open laadruimte kan gebruiken. Beetje zoals personenwagens die omgebouwd zijn naar lichte vracht.
En dan zal je die nog moeten laten regulariseren/keuren.
Probeer het zou ik zeggen en laat het weten of het gelukt is.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws