Autonieuws: Fiscaliteit

Ook EV-rijders moeten verkeersbelasting betalen, aldus nieuwe Vlaamse regering

Juich, want Vlaanderen heeft een nieuwe regering… ’t Is te zeggen, tenzij je binnenkort een elektrische auto wou kopen. EV’s zijn momenteel namelijk nog vrijgesteld van BIV en jaarlijkse verkeersbelasting maar als we het Vlaamse regeerakkoord mogen geloven, komt daar binnenkort verandering in.

Stamp de witte rook maar door je Vlaamse schoorsteen, want we hebben een nieuwe regering. Je weet dus wat dat betekent: er komen een nieuwe resem wetten en wijzigingen aan. Ook op onze eigenste automobiel hebben die een impact en dat geldt des te meer indien die automobiel er eentje van de elektrische soort is. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de fiscaliteit omtrent EV’s.

Laatste kans? 

Inderdaad: die is momenteel nog nagenoeg onbestaande want op een elektrische auto betaal je geen belasting op inverkeerstelling (BIV) en ook geen jaarlijkse verkeersbelasting. Die vrijstellingen werden door eerdere regeringen ingevoerd en in stand gehouden om Vlamingen te stimuleren meer EV’s te kopen, maar die stimulans is volgens het nieuwe Vlaamse regeerakkoord “niet langer gewenst”. Zo staat er te lezen dat elektrische auto’s binnenkort dus wel onderworpen zullen worden aan de verkeersfiscaliteit omdat “de vergroening zich razendsnel doorzet”. Bovendien wil de regering een “erosie aan inkomsten” die het behouden van de vrijstelling zou veroorzaken, vermijden.

Image
Vlaamse fiscaliteit EV's 2024

Hoe die verkeersfiscaliteit voor EV’s er dan precies uit zal zien, is nog niet bekend. Ga er echter maar van uit dat je nog steeds aanzienlijk minder BIV en verkeersbelasting zal betalen op een elektrische auto dan op een auto met verbrandingsmotor. Het regeerakkoord geeft ook nog geen deadline mee waarbinnen het de vrijstelling wil afschaffen. Wil je dus zo voordelig mogelijk een EV kopen, wacht dan niet te lang… Want de vrijstelling blijft gewoon van toepassing op auto’s die voor de startdatum van de nieuwe verkeersfiscaliteit ingeschreven werden.

Reacties

Het is ook niet logisch dat een bedrijfswagen enkele jaren geleden een BMW 116d moest zijn om fiscaal enigszins aanvaardbaar te zijn, en men nu een dikke Audi e-tron van 150000 100% kan in kosten steken...

avatar
door David Derdaele
5 dagen geleden


Correctie: op die EV van 150K betaal je wel 21% BTW, wat de federale staatskas veel meer oplevert dan de BTW op die kleine BMW. En van het BTW bedrag kan slechts de helft in kost worden genomen, maakt niet uit of dit voor een EV is of niet. Die rijke zelfstandigen dragen dus nog meer bij dan je denkt. En ze zorgen dat die EVs na afschrijving op de tweedehandsmarkt belanden, waar ze zeer sterk dalen in waarde.

avatar
door Eli Pairoux
3 dagen geleden


En over 4 jaar zal een EV van 80d je als kleine vennootschap minder kosten dan een diesel van 40d... - voordeel alle aard - % aftrekbaarheid

avatar
door David Derdaele
2 dagen geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen