Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)

Kia EV9 GT Line 2024

Kia maakt zich op voor een nieuwe versie van zijn ‘World Car of the Year’: de EV9. Dat wordt ook niet zomaar een versie want die EV9 GT wordt het sportieve sluitstuk van het gamma. Wat dacht je bijvoorbeeld van een 0-naar-100-tijd van vier seconden dankzij een “enorm vermogen”?

Het was vorige maand feest bij Kia, want toen viel hun EV9 in de prijzen tijdens de World Car of the Year-verkiezing. Dat meervoud mag je ook letterlijk nemen want naast de algemene auto van het jaar 2024 werd de SUV er ook verkozen tot World Electric Car of the Year. De EV9 is, met andere woorden, de beste nieuwe elektrische auto die in het afgelopen jaar gelanceerd werd… En dan moet de échte topversie van die auto nog komen.

0-100 km/u in 4 seconden

Tijdens zijn kwartaaloverzicht heeft Kia’s CEO namelijk een paar eerste details gelost over de EV9 GT, zeg maar de sportieve variant van de anders best gezinsgerichte, elektrische SUV. Die krijgt volgens de topman niet alleen verstevigde ophanging en een verbeterd remsysteem maar ook een “enorm vermogen” uit een aandrijflijn met twee elektromotoren. Om hoeveel vermogen het precies gaat, verklapte hij nog niet maar één cijfertje mogen we wel al weten. Zo zal de EV9 GT blijkbaar naar de 100 km/u sprinten in vier seconden — oftewel: 1,3 seconden sneller dan de huidige topversie.

Kia EV9 GT teaser 2024

Die EV9 AWD pakt uit met 385 pk dus om een dikke seconde van diens 0-naar-100-tijd af te snoepen, zal de GT inderdaad aanzienlijk meer vermogen moeten bieden… Al blijft het de vraag wat ze dan bij Kia verstaan onder een “enorm vermogen”. Hun EV6 GT biedt bijvoorbeeld 585 pk en haalt de 100 in 3,5 seconden dus tel daar het extra gewicht van de grotere EV9 bij op, en we zien hem met een dergelijk vermogen wel hetzelfde sprintje doen in vier seconden… Tenzij Kia de nog sterkere aandrijflijn van verre neef Ioniq 5 N in de top-EV9 verbouwt, goed voor 650 pk. We leren het in januari 2025 want dan moet volgens de CEO het doek van de EV9 GT gaan.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Wim Verhaegen 14:56
afbeelding van Wim Verhaegen

...en wat ga je met dat enorme vermogen aanvangen in de file?

this 08:35
afbeelding van this

Dit argument houdt toch helemaal geen steek? Wat ga je met dat enorme vermogen doen tijdens het parkeren, wat ga je met dat enorme vermogen doen in zone 30, wat ga je met dat enorme vermogen doen tijdens ...
Dat enorme vermogen moet je gebruiken op momenten dat het kan en niet in de file en dergelijke.
En ja genoeg momenten dat het kan, niet iedereen woont op de brusselse ring waar het elke dag file is.

Mathieu 12:44
afbeelding van Mathieu

This, je moet ergens toch toegeven dat die jacht naar PK's, snelheid e.d. allemaal niet nodig is. Gaat dat nu echt verschil uitmaken of je in 3,5 sec of in 5 sec optrekt van 0 naar 100? Nee toch. Het is ook allemaal niet meer "speciaal" te noemen.
En eerlijk? Hoe meer er van die wagens op de weg komen, hoe meer gevaarlijke manoeuvres ik er mee zie. Hoeveel er op een rond punt je niet couperen omdat ze toch "het koppel" hebben... Pffff, de baas/leasing zal de banden en dergelijke wel betalen.
Vroeger moest je een echte passie hebben en een petrolhead zijn om power te kunnen betalen (vb hothatch) ,nu is het een pot nat en doen ze het allemaal.
Het speciale is er echt wel af voor mij.
PS: ik rij ook dagelijks in het verkeer en niet op de Ring. En zelfs met mijn eerst wagentje ooit (Ford Fiësta van 2000 met 75pk) kon ik vlot mee in het verkeer. Je moet enkel iets meer nadenken en geduld hebben vooraleer je voorbij steekt. :-)
PS: ik ben niet tegen power, heb er zelf ook wat, maar de echt hoge getallen waar ze nu naar streven vind ik gewoon niet nodig.

this 13:10
afbeelding van this

"Nodig" zou ik hier nu niet gebruiken. We rijden tenslotte rond met een voertuig van gemiddeld 1500kg om ons (vaak alleen) te verplaatsen. Dus we zijn de grens van "nodig" al héél lang voorbij. Voor de rest ben ik van het principe, leef en laat leven. Als er nu mensen die auto willen met die optreksnelheid, mij niet gelaten. Het is aan de wetgever om er iets aan te doen indien het problematisch wordt.

Ronald 09:01
afbeelding van Ronald

Ze zouden het beter doen als ze met de mededeling kwamen op 1tank meer dan 1000km en binnen een 10min 80% geladen.

this 09:24
afbeelding van this

Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al toe met 300km, zelfs de taxi rijders en andere beroepen die extreme kilometers afleggen.

Adriaan 15:33
afbeelding van Adriaan

1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je dan in een fles?

Mathieu 12:31
afbeelding van Mathieu

Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis proberen laden (probeer maar eens als je geen 400V ter beschikking hebt) of je komt kostprijs gewijs duurder uit dan een benzinewagen. Voorlopig toch. En laat dat nu net hetgeen zijn wat ik niet wil. ;-) Openbaar laden is niet voor de "gewone" mens.

this 08:56
afbeelding van this

Als je geen woekerprijzen hebt bij het openbaar laden (ze bestaan gelukkig), kom je nog steeds goedkoper uit dan een benzine wagen.
En daarbij, 'we doen het voor het klimaat/milieu' mag ook wel iets waard zijn vind ik. Daar wil ik gerust extra moeite voor doen.
En voor snelladen kan je best aankloppen bij de Tesla snelladers, die zitten soms onder de prijs van de gewone traagladers. Zeker voor als je op reis gaat is die abonnementskost het wel waard.
Tijd dat de overheid deze prijzen ook gaat beginnen reguleren, net zoals er nu al een maximumprijs bestaat voor benzine en diesel.

Polle 21:20
afbeelding van Polle

Wat een buitengewoon fantastisch voertuig.
Als ik centen had, ik kocht 'm meteen !

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws