Wou je tot een dik decennium geleden eens iets helemaal anders, dan kon je bij Saab terecht. Zij boden namelijk lekker bruikbare auto’s aan die overgoten waren met een Scandinavisch, luchtvaartgeïnspireerd sausje… Maar wat als ze dat sausje over de vandaag zo populaire, elektrische SUV hadden kunnen gieten?
We hoeven het je vast niet meer te vertellen: Saab is niet meer, of toch het deel van Saab dat zich met auto’s bezighield. Zo produceren de Zweden vandaag wel nog wapensystemen — echt waar — maar aan hun automobiele activiteiten kwam een einde in 2011. Toen werd dat deel van het bedrijf overgenomen door het Chinese NEVS maar ook zij zijn intussen in een soort winterslaap moeten gaan om faillissement te vermijden… Al wil dat niet zeggen dat we niet mogen dromen.
Aerodynamisch als een vliegtuig
Dat is tenminste wat ene Grimaud Gervex moet gedacht hebben, overdag ontwerper bij Lucid Motors. De beste man had namelijk eens zin om iets anders te tekenen dan Amerikaanse elektrosloepen en ging aan het denken over hoe een zuiver elektrische SUV van het ter ziele gegane Saab eruit had kunnen zien. Dat is trouwens niet eens zo’n loze gedachte want als er één ding is dat EV’s — en vooral grote EV’s — nodig hebben, is het wel een doordachte aerodynamica. Laat dat dus precies zijn wat Saab al sinds den beginne toepaste op zijn automodellen, met dank aan zijn voorgeschiedenis in de luchtvaart.
Van die voorgeschiedenis maakte Gervex gretig gebruik bij zijn ontwerp van deze ‘Saab Rover’ want met een beetje verbeelding ziet de achterpartij eruit als de doorsnede van een straaljager. Zo hield de designer de kont kaarsrecht en liet hij er zelfs een soort schort rond zitten om turbulente luchtstromen te vermijden. Verder valt vooral de schijnbaar doorlopende raampartij op, een foefje dat Saab altijd toepaste om enerzijds de indruk van een cockpit te wekken en anderzijds het zicht naar buiten te optimaliseren. Bij gebrek aan grille wordt de neus dan maar voorzien van een gigantische SAAB-afdruk, ook al heeft dit ontwerp officieel niks met de fabrikant te maken. Een concreet vervolg hoef je dan ook niet te verwachten, al is het wel leuk om de naam nog eens op iets nieuws te zien verschijnen.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
...en wat ga je met dat enorme vermogen aanvangen in de file?
Door Wim Verhaegen 2 uur geleden
Juich, oldtimerliefhebber: Gent en Antwerpen laten je straks weer gratis binnen in de LEZ
Zoals je in het artikel kan lezen, gaat het om een wijziging die de Vlaamse Overheid uitgewerkt...
Door Joram 5 uur geleden
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Als je autofans genoeg sponsort, denk ik dat ze voor jou ook wel een artikeltje willen schrijven ;)
Door this 8 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook eigenaar ve CX-60 phev, en zo te lezen wordt de aanstaande trip naar Turkije wel spannend hoe...
Door Ruzi 17 uur geleden