Ging de machtsstrijd tussen constructeurs vroeger over grotere auto’s en steeds meer pk’s, dan ligt het slagveld nu bij computers en elektronica. Dat erkent ook Audi, dat zijn digitale achterstand de komende jaren hoopt om te buigen in een voorsprong.
Nieuwbakken Audi-CEO Markus Duesmann weet wat gedaan. Hij heeft de afgelopen maanden niet alleen de leiding gekregen over het premiummerk van de Volkswagen-groep, maar ook over het grote softwareproject dat alle modellen moet voorzien van hetzelfde softwareplatform. Daar komt nog eens het Artemis-project bij, dat nieuwe technologie moet ontwikkelen voor doorgedreven autonoom rijden.
“Op vlak van digitalisering lopen we nog achter, althans voorlopig”, zegt Duesmann aan persbureau Reuters. De bedoeling is om Tesla niet alleen bij te benen, maar effectief ook in te halen. “De technische ontwikkeling van auto’s draait niet meer om de grootte van een auto, maar om zijn elektro- en elektronische architectuur.” Premium draait vandaag dus vooral om rekenkracht en intelligentie.
Artemis
Om daarrond te werken, is het Artemis-project in het leven geroepen. Dat moet binnen de logge en grote structuur van de Volkswagen-groep een klein en flexibel team worden. Dat team, zo’n 200 man sterk, moet tegen 2024 een eerste product klaar hebben, met de nodige processoren en software om de data van radars, lidars en camera’s bliksemsnel te kunnen verwerken.
Artemis kan van Duesmann gebruik maken van alle knowhow binnen de Volkswagen-groep, maar hoeft zich daar niet toe te beperken. “Als we sneller kunnen werken met een toeleverancier of een softwarebedrijf, dan zullen we dat overwegen”, aldus de CEO. Aan het hoofd van het project staat Alexander Hitzinger, een Duitse ingenieur die niet alleen bij Cosworth en Porsche heeft gewerkt, maar ook bij Apple.
Virtuele assistent
Dat de wapenwedloop vandaag rond elektronica en digitalisering draait, is trouwens niet alleen merkbaar bij de Volkswagen-groep. Nog in Duitsland heeft Audi-concurrent Mercedes zich toegespitst op de virtuele assistent, waarvoor het computerlinguïstisch talent opkoopt en waarin het miljoenen euro’s investeert. Heel wat andere constructeurs springen nu ook op die trein.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 17 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden