Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)

Laadpalen in kaart 2024

We hebben de uitspraak allemaal wel eens in de mond genomen: “er zijn te weinig laadpalen in ons land”. Is het echter wel zo erg als we denken, of doet België het in vergelijking met zijn buurlanden niet eens zo slecht? Wij bladerden door de kaarten van de EU op zoek naar het antwoord.

De Europese Unie heeft zopas een nieuwe regel gestemd omtrent publieke laadpunten. Naast een verplichting tot het weergeven van de prijs per kWh en het aanbieden van betaalmogelijkheid met een bankkaart, moeten de deelstaten zorgen voor minstens één snellader om de 60 kilometer snelweg. Dat zette ons dus aan het denken: is ons Belgenland nog ver van die vereiste verwijderd? En hoe zit het met de rest van de EU?

50.000 laadpalen

Gelukkig verzamelt de Europese Unie daarover flink wat data, en die bundelen ze zelfs in een reeks interactieve kaarten. Eén daarvan geeft bijvoorbeeld letterlijk àlle publiek toegankelijke laadpunten weer en daar merk je al aan het aantal blauwe bolletjes waar we heen gaan. Veruit de grootste inktvlek van Europa mag dan namelijk wel buurland Nederland zijn, maar België zit er niet ver van af… Of tenminste: de noordkant van België want terwijl Vlaanderen voorbeeldig blauw kleurt, neemt het aantal laadpalen duidelijk af naarmate je verder richting Wallonië kijkt.

Laadpalen in kaart 2024

Tel je alles echter samen, dan blijkt België alsnog verrassend goed bezig op vlak van publieke laadpunten. Zo telt ons land op het moment van schrijven maar liefst 49.739 AC-laders — de gemiddelde laadpaal langs de straat dus. Dat is ongeveer de helft van wat Frankrijk en Duitsland weten voor te leggen, maar vergeet niet dat België meer dan tien keer kleiner is. Nederland blijkt de beste leerling van de EU met dik 150.000 AC-laadpunten maar kijken we naar de DC-laders of snelladers, dan neemt Duitsland het voortouw. Daarvan hebben zij er 25.522 gevolgd door Frankrijk met 20.631 terwijl Nederland 4.177 snelladers telt en België 2.690.

Werk voor de boeg?

Het zijn dus die DC-laders waar de Europese Unie vanaf volgend jaar gaat eisen dat elke lidstaat er eentje heeft per 60 kilometer snelweg, en die vooruitgang kan je eveneens bijhouden in de kaarten… ’t Is te zeggen: als er al iets bij te houden viel. Enkel heel sporadisch kom je in ons land namelijk een streepje snelweg tegen dat nog niet aan de vereiste beantwoordt, met name in Wallonië. Verder kleurt ons wegennet echter overwegend groen dus veel werk heeft België niet meer voor de boeg om de deadline van 2025 te halen.

Laadpalen in kaart 2024

De reden waarom we dan toch wel eens klagen over een tekort aan laadpalen, is vermoedelijk te zoeken in de groeicijfers. Vooral qua AC-laadpalen blijkt België daar in het afgelopen jaar één van de sterkste stijgers te zijn met een toename van 18,7 procent, want daar blijven al onze buurlanden steken op zo’n 6 à 7 procent. België lijkt met andere woorden aan hoog tempo laadpalen bij te krijgen waardoor we niet al te ver in ons geheugen moeten graven om ons de laatste keer te herinneren dat we geen oplaadpunt konden vinden… Maar kijk je even rond in de rest van Europa, dan lijken we inmiddels niet veel reden tot klagen meer te hebben.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
David 10:08
afbeelding van David

Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar geleden. Wat ik ook vaststel is dat het steeds moeilijker wordt om een vrije laadpaal te vinden die werkt, bereikbaar is én niet geblokeerd wordt door een ICE-wagen of een elektrische wagen die niet (meer) aan het laden is. Daar is dus nog werk aan de winkel.

Qua DC-laadpalen zijn we goed bezig, dat is vooral dankzij FastNed en Tesla...

Na 120.000km elektrisch rijden, ben ik welgeteld 0 keer gestrand met een lege batterij. Ik zeg dus niet dat de range anxienty volledig voorbij is, maar van stress is geen sprake. Trouwens met een ICE-wagen kan je ook zonder brandstof stranden.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws