Een week nadat Volkswagen het doek haalde van zijn gefacelifte Arteon, is het de beurt aan de Tiguan. Die krijgt niet alleen een opgefrist design, maar ook een plug-inhybride en een heuse R-versie.
Het belang van de Tiguan voor Volkswagen is niet te onderschatten. Vorig jaar was de SUV wereldwijd de populairste Volkswagen, waardoor deze tweede generatie toe is aan een facelift die een nog breder publiek moet bekoren.
Visueel wordt de Tiguan in lijn getrokken met recent gefacelift en geïntroduceerd VW-materiaal als de Passat en de T-Cross, terwijl de led-dagrijverlichting wat van de nieuwe Golf wil overbrengen. Achteraan zien we de nieuwe VW-huisstijl met de naam “Tiguan” gespeld onder het vernieuwde Volkswagen-logo.
Ook binnenin zien we enkele elementen van de nieuwe Golf opduiken, zoals het stuurwiel en de bediening van de klimaatregeling, die voortaan via schuifstrookjes gebeurt. Het infotainmentsysteem werd eveneens opgewaardeerd en de connectiviteit gevoelig uitgebreid, met onder meer draadloze Apple CarPlay en Android Auto. De rijhulp ziet dan weer een snelwegassistent opduiken, die met een adaptieve cruisecontrol en rijstrookhulp een deel van de controle overneemt, en een cruisecontrol die rekening houdt met navigatiedata om te vertragen voor bochten en snelheidsbeperkingen.
Onder de motorkap duikt er voor het eerst een plug-inhybride op. De Tiguan eHybrid is 245 pk sterk en geraakt op een volle batterij zo’n 50 WLTP-kilometer ver. Eveneens nieuw is de Tiguan R, die de welbekende 2.0 TSI uit de Golf R en T-Roc R gebruikt, en hier goed is voor 320 pk. De DSG-zevenbak is standaard, een Akrapovic-uitlaat optioneel. De dieselmotoren werden tot slot opgeschoond.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 22 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden