Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)

rijtest zeekr 001 review autofans belgie

Vergeet Volvo en Polestar! Zeekr wil zich binnen de Geely-groep aan de top van het gamma zetten in Europa. Autofans ging alvast op pad met de Zeekr 001, een volstrekt elektrische shooting brake met Porsche-allures

Wat is dit?

Zeekr is een gloednieuw dochtermerk van het ondertussen imposante Chinese Geely dat ook Volvo, Polestar, Lynk&co, Lotus en smart in handen heeft. De Zeekr 001 is stiekem de productieversie van de Zero concept die eerst onder het merk Lynk&Co werd getoond. Samen met Lotus moet Zeekr aan de top van de familie staan bij Geely.


Check hier onze video:


Zweedse roots

Dat de opkomst van de elektrische auto een interessante evolutie teweeg heeft gebracht, want nieuwe merken groeien als paddenstoelen uit de grond. Kijk maar naar het Chinese Zeekr dat in essentie nog maar 2 jaar oud is. Al liegt Zeekr dan stiekem wat op haar paspoort. Het automerk kent haar roots namelijk in het China Euro Vehicle Technology R&D-center dat al in 2013 werd opgetrokken in Zweden. Daar mochten ex-Saab- en Volvo-ingenieurs aan de slag om het Volvo te creëren zoals we het nu kennen.

rijtest zeekr 001 review autofans belgie

Ondertussen is "CEVT" uitgegroeid tot een gigantische campus in Gotenburg waar diep in de catacomben gewerkt wordt aan toekomstige producten van Volvo en compagnie. Een groep relatief jonge werknemers kreeg van Geely echter de sleutels in handen van Zeekr met een duidelijk missie: maak van Zeekr een nieuwe premium rivaal voor de Europese gevestigde waarden. Vallen ze snoeihard door de mand? Of blijft de gravad lax kleven na een eerste zwem stroomopwaarts in de buurt van het ontwikkelingscentrum? We zochten het uit!

Slagschip

Voor we achter het stuur van de 001 kruipen moeten we alvast eerst even kijken naar de strategie van Zeekr. Die is eigenlijk poepsimpel. Zo lanceert het merk dit jaar nog twee modellen in Europa. De 001 is daarbij een ruime en opvallend gestileerde sedan, de Zeekr X is stiekem het tweelingbroertje van de zopas gelanceerde Volvo EX30. Iedereen mee? Tijd dan om even naar het vlaggenschip te kijken, de Zeekr 001.

rijtest zeekr 001 review autofans belgie

De term "vlaggenschip" mag je trouwens letterlijk nemen, want met een lengte van net geen 5 meter kan je deze 001 bezwaarlijk een kleintje noemen. Dit is een auto met de voetafdruk van pakweg een Porsche Taycan Cross Turismo. Zeekr spreekt over een shooting brake, al vinden we dat het merk dan wat losjes omgaat met de term. Uniek ziet hij er wel uit, met zijn zelfzekere blik, unieke derrière en standaard 21-duims velgen. Moesten die 21 D's nog niet genoeg voor je zijn, dan kan je ook nog jetsers krijgen van 22 duim!

Drakenchips

Binnenin trekt Zeekr de kaart van comfort. Met voorstoelen die je in elfendertig manieren kan verstellen en knap zijn afgewerkt. Die afwerking trekt zich trouwens ook doorheen de rest van het interieur. Materialen voelen solide en kwalitatief aan, kraakjes en rammels vielen niet te bespeuren. De centrale tablet (15,4 duim), smalle instrumentencluster (8,8 duim) en head-updisplay (met té kleine informatie) voelen evenwel wat generisch aan. Qua functionaliteiten en snelheid trouwens geen klagen, met dank aan de Qualcomm 8155 Snapdragon-chip. Of zoiets...

rijtest zeekr 001 review autofans belgie

Trekken we onze ogen weg van het dashboard, dan valt op dat zitruimte riant is in deze 001. Zowel voor- als achteraan. Ondanks zijn "coupé-allures" kunnen we moeilijk zeggen dat je plaatst tekort komt in deze 001. Zelfs de koffer is met 539 liter nét 9 liter groter dan die van de Porsche Taycan Sport Turismo. Zeekr heeft dus duidelijk haar huiswerk gedaan. Daarnaast krijg je door de grote klep een ruime en brede toegang tot de koffer. Daar kunnen veel elektro-merken nog iets van leren! Een frunk heeft deze Zeekr 001 trouwens ook maar die is nét groot genoeg voor een netjes opgerolde kabel. En laat nu niemand ooit zijn kabels deftig oprollen...

Ter land, ter Sea en in de lucht

Onderhuids staat de Zeekr 001 op het SEA-onderstel. Een platformfamilie die Geely gebruikt voor alles van de smart #1, over de Lotus Eletre tot de opkomende Polestar 4 en 5. Het voordeel daarvan is dat de 001 over de meest moderne techniek kan beschikken. In harde cijfers? Een accu van 100 kWh is standaard (94 kWh netto), opladen kan aan 22 kW AC en 200 kW DC. Kijk, dat zijn cijfers waar je ergens mee kan komen. In het geval van de Zeekr 001 trouwens tot 620 kilometer ver.

rijtest zeekr 001 review autofans belgie

Toch als je voor de Long Range RWD gaat. Die plaatst een elektromotor van 272 pk (343 Nm) op de achteras en heeft zo'n 7,2 seconden nodig om de honderd aan te tikken. Daarboven zet Zeekr nog een performantere uitvoering in de vorm van de Performance AWD. Die mag plots beschikken over twee elektromotoren met een systeemvermogen van 544 pk (686 Nm). Waardoor de sprint naar de honderd in 3.8 seconden al voorbij is. De maximale range? Die slinkt - op papier - naar 590 kilometer. Nog steeds meer dan adequaat natuurlijk.

GVR

We trokken over Zweedse wegen met beide varianten van de Zeekr 001 en konden al vrij snel vaststellen dat de 001 zich graag neerzet als een grote vriendelijke reus. Dit is een auto van - afhankelijk van de uitvoering - 2,2 tot net geen 2,4 ton. En hoewel Zeekr elk trucje uit de kast haalt om dat gewicht te verdoezelen, blijven ook hier de regels van de natuurwetenschappen gelden.

rijtest zeekr 001 review autofans belgie

Of anders gezegd: de AWD "performance"-uitvoering is veel te performant voor de huidige afstelling van de ophanging. Op het gevaarlijk af bijna. Er is echter goed nieuws, want de versie met achterwielaandrijving ontpopt zich wél tot een aangename metgezel om lange afstanden te overbruggen. Zelfs met de 22-duims velgen op ons testexemplaar reed de Zeekr 001 RWD lekker gedempt. Best zuinig ook, met een getest verbruik van 17 kWh/100 km. Moeten we dan toch zaniken, dan is er nog wat werk aan de one pedal-drive die wat wispelturig reageert. Die modus doet niet altijd wat je verwacht. "Een software-probleem", aldus de ingenieurs. Die daarmee in één klap laten weten er mee bezig te zijn.

Geen vrees, jong paard

Een Taycan-killer is deze Zeekr dus niet op de openbare weg. Al hoeft dat eigenlijk niet. Want in Nederland krijgt deze 001 een stickerprijs opgeplakt van 59.490 euro. Daar heb je bij Porsche nog geen reservewiel voor! Waarom we trouwens over Nederlandse prijzen spreken? Wel, hier begint wat een schoentje te knellen. Zeekr komt namelijk dit jaar nog naar Europa... maar zal dat enkel in Nederland en Zweden doen. De volgende jaren volgen dan grote landen zoals Frankrijk en Duitsland om pas tegen eind 2025, begin 2026 neer te strijken in België. Ouch.

rijtest zeekr 001 review autofans belgie

Drie jaar is in de huidige stroomversnelling van de autosector nog een heel 'end natuurlijk. Waardoor het moeilijk is om een finaal oordeel te vellen over deze Zeekr 001. Want wanneer hij eindelijk naar ons Belgenland komt, zijn er misschien al vijf andere merken ontstaan met rivaliserend auto's. Bij onze noorderburen zit het momenteel qua prijsstelling snor, waardoor deze Zeekr 001 wel eens een klein succes kan worden.

Conclusie

De Zeekr 001 is in essentie een gepimpte elektrische Volvo. Laat dat echter geen nadeel zijn, want met zijn laag verbruik, kwalitatieve afwerking, tonnen veiligheidsnufjes en uniek design mikt deze 001 duidelijk op een ander cliënteel. Er is zeekr nog wat werk aan, maar wanneer het merk eindelijk neerstrijkt in België zijn die kleine foutjes zonder twijfel weggestreken.

rijtest zeekr 001 review autofans belgie

Specificaties

Motor

Long Range RWD

Vermogen

272pk

Koppel

343 Nm

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

2 200 kg

Topsnelheid

200 km/u

0 tot 100 km/u

7.20 sec

CO2-uitstoot

0 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
this 14:57
afbeelding van this

Jammer dat deze pas zo laat naar België komt, voor die prijs is dat echt wel een heel aantrekkelijke wagen.

Johan Budiharto 07:49
afbeelding van Johan Budiharto

Kunnen we als Belgen kopen in Nederland.

Jan VBK 14:16
afbeelding van Jan VBK

Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en kwalitatief over komt. Toch wat boven BYD - volgens mij. Iets duurder wel ook...Geeft je een luxueus en premium gevoel.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws