Mazda Iconic SP wil de sportwagen redden… Maar welke sportwagen? (2023)

Mazda heeft een heerlijk sportieve conceptcar onthuld, en dat op zijn heerlijk sportieve stand op de Japan Mobility Show. Die stand staat namelijk in teken van de MX-5, al zijn we nog zo zeker niet of dat wel is waarnaar deze Iconic SP wil verwijzen… Want zeg nu zelf, is dit niet eerder een RX-7-opvolger?

De Japan Mobility Show is begonnen, en dat is de kans bij uitstek voor Japanse constructeurs om hun modellen nog eens in de bloemetjes te zetten. In het geval van Mazda is dat vooral de MX-5, want op hun stand is er naast een knap exemplaar van de eerste generatie bijvoorbeeld ook een moderne MX-5 te zien die werd aangepast voor mensen met een beperking aan de benen en een MX-5 voor kinderen in 2/3-schaal. Daardoor lijkt het maar logisch dat de conceptcar die Mazda meeneemt een voorsmaakje moet geven van een toekomstige MX-5… Maar is dat wel zo?

’MX-5’ met dak en wankelmotor

Mazda heeft in Tokio namelijk de Iconic SP onthuld en jawel: dat is een sportwagen. Zijn scherpe neusje zou zelfs perfect passen op een opvolger voor de huidige MX-5, en de neerklappende koplampen mag je gerust zien als een hint naar de eerste generatie. Hetzelfde geldt achteraan, waar de verlichting uit twee overlappende cirkels met enige verbeelding zelfs lijkt op die van een klassieke MX-5 NA… Al is er natuurlijk één probleem: deze Iconic SP heeft een vast coupédak en laat dat nu net één ding zijn dat de MX-5 nooit ofte nimmer had. Daardoor zou je bijna gaan twijfelen of Mazda hiermee niet eerder hint naar iets als een nieuwe RX-7, en de aandrijflijn van deze conceptcar versterkt die indruk alleen maar.

Mazda Iconic SP Concept 2023

Zo mag de Iconic SP volgens Mazda dan wel aangedreven worden door een elektromotor, maar die is niet alleen. Onder de motorkap van dit studiemodel ligt namelijk een heuse wankelmotor met twee rotors — net zoals dat bij de RX-7 van weleer dus het geval was. Die doet dienst als generator om een accu te vullen, dus de layout doet enigszins denken aan die van de Mazda MX-30 R-EV… Op één detail na: deze sportwagen perst er maar liefst 370 pk uit. Dat zou dus wat veel zijn voor een MX-5’je en dat geldt eveneens voor zijn leeggewicht van 1.450 kilogram. Deel je die twee echter door elkaar, dan kom je opnieuw eerder in de buurt van de vermogen-gewichtsverhouding die een RX-7 van de laatste generatie liet optekenen.

Wat Mazda er ook mee van plan is; de Japanners willen er vooral “mensen aan herinneren dat auto’s een vorm van puur plezier kunnen zijn”. Reken er dus maar op dat de constructeur ook in de toekomst sportwagens zal blijven bouwen, of dat nu MX-5’jes zijn of net heuse RX-7-opvolgers.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws