Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop

MG4 Test Aankoop 2024

Het aanbod aan zuiver elektrische auto’s groeit zienderogen op onze markt, en hun prijzen lopen ook steeds verder uiteen. Zo zijn er goedkope, best eenvoudige exemplaren enerzijds en peperdure luxe-EV’s anderzijds… Maar waar ligt nu de beste compromis tussen de twee? Test Aankoop zocht het voor ons uit.

MG mag dan een oude bekende zijn maar in zijn huidige vorm is het merk best nieuw op onze markt. Pas zo’n vier jaar geleden maakte MG namelijk zijn comeback in Europa, na zo’n anderhalf decennium aan afwezigheid. Dat doet het dan wel onder Chinese vlag en met een gamma aan betaalbare, veelal zuiver elektrische auto’s in zijn showrooms… En laat dat laatste nu net zijn wat de koper anno 2024 nodig heeft.

Competente EV vanaf 32.385 euro

Test Aankoop heeft namelijk 80 nieuw verkrijgbare elektrische auto’s getest en vergeleken met één vraag in het achterhoofd: welke is nu de beste koop? Daarbij keken ze niet alleen naar de prijs, maar ook bijvoorbeeld naar welk vermogen en rijbereik de aandrijflijn te bieden heeft, welke uitrusting de auto op zak heeft, hoeveel ruimte en comfort er binnenin zijn en hoe het zit met de afwerking. Als winnaar kwam er geen Duits, Frans of Japans model uit de bus maar wel een Britse Chinees: de MG4.

MG4 Test Aankoop 2024

De testers halen vooral de uitgebreide veiligheidsuitrusting, de wegligging en de competente aandrijflijn aan als argumenten voor die keuze, al mag ook het prijskaartje natuurlijk niet vergeten worden. Zo krijg je al een MG4 mee vanaf 32.285 euro en voor dat geld is die meteen voorzien van een elektromotor met 170 pk en een 51 kWh-accu. Daarmee kom je al zo’n 350 kilometer ver volgens de WLTP-cyclus en is dat nog niet genoeg, dan krijg je voor 3.500 euro extra een 64 kWh-accu met 450 kilometer range. Verdient de MG4 daarmee terecht de titel van ‘Beste koop’, of ken jij een betere allrounder in elektroland? Laat het ons weten in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
this 16:34
afbeelding van this

Voor mij is Tesla wel nog de beste price/value verhouding. Maar het aanbod is in zijn geheel nog bedroevend, dus veel keuze heb je ook niet.

Elektrisch Verhaal 05:11
afbeelding van Elektrisch Verhaal

Los van de keuze voor MG4. Sinds TA zich met hun test « van Oostende naar de Hoge Venen » onsterfelijk belachelijk hebben gemaakt omdat ze in een Polestar 2 daar een overnachting in Leuven voor nodig hadden, en het verder ook pure slapstick was, denk ik niet dat ze nog enige geloofwaardigheid hebben om gebied van EVs.

Wim 08:55
afbeelding van Wim

haha, ik was deze bijna vergeten

Werner 14:11
afbeelding van Werner

Ik had deze ook hoog op mijn lijstje staan als betaalbare Ev maar er zijn blijkbaar toch veel elektronische problemen met de MG4. Misschien dan toch maar beter geen chinees

Fons 15:41
afbeelding van Fons

BYD Dolphin

Jos Vdb 18:49
afbeelding van Jos Vdb

Waarschijnlijk de Kia EV6 vergeten te testen

Shailin 08:14
afbeelding van Shailin

Terwijl de rest van de wereld e-niro op handen draagt

Arte 09:57
afbeelding van Arte

Wanneer stopt het nu eens met het verheerlijken van de Chinees gesubsidieerde rommel? Het lijkt wel of er betaald wordt om in de spotlights te staan.. Koop liever iets uit Europa, wie weet maakt ons dat wat zelfstandig sterker..

Lasgo 15:23
afbeelding van Lasgo

Heel simpel. Deze MG4 zullen ze wel uitgebreid hebben mogen testen! Is altijd al zo geweest! Ik kan me nog goed herinneren dat in de jaren '90 Mitsubishi altijd tot op de grond toe werd afgekraakt en bijvoorberld Ford of Peugeot de hemel in werden geprezen. Oorzaak? Ford en Peugeot gaven een tiental modellen om te "testen" en Mitsubishi maar een of twee. En zo zal het hedentendage nog steeds zo zijn. Als MG een handjevol modellen geeft om te testen en een ander merk maar een of twee, tja, dan kan je het al raden.

Peter 12:25
afbeelding van Peter

Een rijbereik van 350 km is enkel in de zomer. In de winter moet dat iets zijn van 280 km. Daarbij mag de batterij maar opgeladen worden tot 90% en moet bijgeladen worden vanaf 20%. Werkelijke rijbereik komt dus op ongeveer 200 km. Daar kom je nergens mee

Bmiest 10:26
afbeelding van Bmiest

Mijn i4 e40 reed tijdens te koudste dagen van dit voorbije najaar met 80% batterij amper 180km. Dat is dan met een 81kwh batterijpakket. Goed, efficiëntie verbeteringen zijn zeker mogelijk. Stadsverkeer en autosnelweg is ook een grote factor. Maar Ik denk dat je het in wintertijd nog wel wat overschat of de temperaturen in het algemeen heel mild neemt. Dat gezegd zijnde ik geraakte er wel gewoon perfect van Limburg naar Antwerpen en terug die dagen.

Yvesw 16:13
afbeelding van Yvesw

BMIEST: Da's dan een verbruik boven de 32 kWh/100 km?! Nou.

Ik haal zelfs in putteke winter met mijn MG4 Luxury (61.7 kWh) worst case 220 kilometer (28 kWh/ 100 km). Maar das dan met verwarming op 32 graden, zonder voorverwarmen en over een kort traject...

this 10:02
afbeelding van this

De batterij mag altijd tot 100% geladen worden, je mag deze enkel niet langdurig op 100% laten staan.

Peter 12:42
afbeelding van Peter

Misschien dan toch een Nissan laef, veel ervaring op elektriche auto's.

Mario Vercauteren 10:15
afbeelding van Mario Vercauteren

ik ben heel tevreden met zijn concurrent. de BYD dolphin

Ruud 09:19
afbeelding van Ruud

Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de MG4 alleen moet kopen als je absoluut een EV wil voor een lage prijs, bij gebrek aan alternatieven, en anders vooral links laten liggen. Het elektrische systeem heeft mankementen, de motor is harstikke inefficiënt, het rijd niet lekker, beroerd infotainment systeem.
Ondertussen worden de nieuwe Citroen e-C3 van Stallantis en R5 van Renault gelanceerd komende maand. Het is dus heel raar om nu nog een halfgare MG4 aan te raden.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws