Toyota’s Europese tak heeft zijn verkoopcijfers voor het eerste kwartaal gedeeld en die zijn over de hele lijn rooskleurig. Zo mogen de Japanners spreken over een stijging van dik 20 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden maar het beste resultaat is veruit voor hun premiummerk: Lexus.
Het kan niet makkelijk zijn, als enige Japanse premiummerk overblijven op het Oude Continent. Zo verdween Nissans Infiniti inmiddels al een paar jaar geleden van het Europese toneel en Honda’s luxetak Acura waagde zelfs nooit de sprong naar onze contreien. Lexus deed dat echter wel en doet dat nog steeds, met vaak wisselende resultaten… Al kan het deze keer wel eens écht gaan gebeuren voor Toyota’s chiquere broertje.
Wachten op de LBX
Toyota Motor Europe heeft namelijk zijn verkoopcijfers gepubliceerd voor het eerste kwartaal van 2024, en daarin gaat vooral Lexus met onze aandacht lopen. Dat merk wist namelijk alles samen 19.160 auto’s te verkopen en voor je ’t zegt: daarmee komen de Japanners inderdaad nog helemààl niet in de buurt van pakweg Mercedes’ 160.000 stuks. Terwijl die laatste daarmee echter minder auto’s verkocht dan dezelfde periode vorig jaar, betekent dat cijfer bij Lexus een stijging van maar liefst 48 procent ten opzichte van Q1 in 2023… En dan moet hun meest toegankelijke modelletje nog komen.
Voorlopig is de bestverkopende Lexus namelijk nog de NX, die Europawijd goed was voor 7.186 exemplaren, gevolgd door de RX met 3.684 stuks en de UX met 3.520 stuks. Het aantal ‘X’-jes in die top-3 geeft dus al weer hoe belangrijk de SUV inmiddels geworden is bij Lexus en dat is natuurlijk goed nieuws voor de nieuwe LBX. Die compacte crossover is nog maar pas in productie gegaan en speelt daardoor nog geen prominente rol in de cijfers van afgelopen kwartaal, maar gezien zijn lagere prijs en populaire formaat verwacht Lexus dat dit zijn nieuwe verkooptopper wordt… Dus wat denk je: is de Japanse premiumtrein nu écht op stoom?
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Waarom zou deze niet in hun vizier zitten? Het is toch nog steeds een nutteloos hoge/zware SUV?
Door FLP 12 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je...
Door Adriaan 13 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Verdwijnt de Mégane op fossiele brandstof dan ook uit het gamma? Geen lage wagens meer? (buiten de...
Door Mathieu 16 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al...
Door this 19 uur geleden