Deze vijf auto’s moesten ook al van naam veranderen

Porsche 901

Af en toe maakt een marketingafdeling eens een misser, en moet een nieuw automodel hals over kop van naam veranderen. Kijk maar naar de Alfa Romeo Milano, die voortaan als ‘Junior’ door het leven zal gaan… Dus dat zet ons aan het denken: welke auto’s rijden er nog zoal rond met namen die niet voor hen bedoeld waren?

Eén april ligt alweer even achter ons maar hield je gisterenavond de perssite van Alfa Romeo in ’t oog, dan heb je vast nog even de datum gecheckt. Toen kwamen de Italianen namelijk met het nieuws naar buiten dat hun pas onthulde Milano toch niet als dusdanig door het leven zou gaan. In de plaats daarvan dopen ze hem om tot ‘Junior’ en dat doen ze niet zomaar, want het gebruik van de ‘Milano’-naam werd hen verboden door de Italiaanse overheid aangezien de auto daar niet gemaakt wordt. Daarop gingen we bladeren door de automobiele geschiedenisboeken en wat blijkt: het is niet de eerste keer dat een model van naam moet veranderen… Wel integendeel.

Alfa Romeo Giulietta

Alfa Romeo Giulietta

“Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen,” zegt men wel eens en zo kunnen we bevestigen: Alfa Romeo is geen ezel. Het is namelijk niet de eerste keer dat een model bij hen ‘Milano’ zou gaan heten want ook de Alfa Romeo Giulietta werd voor zijn lancering in 2010 aangekondigd onder die noemer. Naar verluidt was het persbericht voor die ‘Milano’ zelfs al onder embargo uitgestuurd, maar werd de naam op het laatste moment toch gecorrigeerd naar ‘Giulietta’. Toen had dat echter niks te maken met de Italiaanse overheid maar wel met Alfa Romeo’s eigen werknemers: het merk had het grootste deel van zijn hoofdkwartier pas verhuisd van Milaan naar Turijn waardoor die het ongepast vonden om net nu een auto naar de stad te vernoemen.


Fiat Panda II

Fiat Gingo

In datzelfde Turijn is een concerngenoot van Alfa Romeo gebaseerd, Fiat, en die moest ook al eens noodgedwongen op zoek naar een andere naam. In 2003 werd de ‘Fiat Gingo’ namelijk onthuld op het autosalon van Genève als langverwachte opvolger voor de stokoude Panda… Maar niet voor lang. Zo vond concurrent Renault de naam te sterk lijken op ‘Twingo’, hun eigen A-segmenter. Daarop moesten ze bij Fiat op zoek naar een nieuwe naam voor het model zodat ze hem uiteindelijk gewoon noemden naar zijn iconische voorganger, en zo leefde de Panda verder.


Tesla Model 3

Tesla Model 3

Ook het immer wispelturige brein van Tesla-topman Elon Musk heeft trouwens al voor zo’n copyright-problemen gezorgd. Wanneer het merk namelijk aan het werken was aan zijn meer betaalbare sedan, was de CEO erop gebrand om de auto ‘Model E’ te noemen. De reden hiervoor is stiekem enigszins vulgair want Musk wou koste wat het kost het woord ‘SEX’ met de letters van zijn gamma kunnen vormen, en de Model S en Model X hadden ze al. Ford kon daar echter niet om lachen, en dat heeft niks met hun gevoel voor humor te maken. Zij hadden namelijk al een patent op de ‘Model E’-naam omdat ze hun ontwikkelingsafdeling voor elektrische auto’s zo gingen noemen. Daarom moest Elon Musk het stellen met ‘Model 3’, het dichtste dat hij bij de letter ‘E’ kon komen.


Porsche 911

Porsche 901

Het had echter zomaar gekund, of er had een andere naam op een nog iconischer model dan zo’n Tesla Model 3 gekleefd. Wanneer Porsche in 1963 namelijk zijn opvolger voor de 356 onthulde, deed die dat onder de naam 901. Porsche reisde ermee naar de autosalons van Frankfurt en nadien ook Parijs, waar één Franse constructeur in het bijzonder aanstoot nam aan de naam. Peugeot had namelijk het alleenrecht op getallen met drie cijfers en een nul in het midden, waardoor Porsche een andere naam moest verzinnen. Ze kleefden dan maar het cijfer ‘911’ op de achterkant van hun nieuwe sportwagen, maar niet voor ze precies 82 — tegenwoordig peperdure — exemplaren verkocht hadden met ‘901’ op de achterklep.


Aston Martin Vantage GT12

Aston Martin Vantage GT12

Ook Porsche zelf laat sindsdien niet met zich sollen als het op naamgeving aankomt. In 2015 kondigde Aston Martin namelijk aan een extra krachtige versie van hun Vantage te gaan bouwen onder de noemer ‘Vantage GT3’. Hoewel de ‘GT3’-aanduiding gewoon uit de racerij komt, diende Porsche toch een klacht in gezien de gelijkenis met de GT3-versie die het al sinds jaar en dag bouwt van zijn 911. Aston Martin gaf gehoor aan die klacht en besloot de naam te veranderen naar ‘Vantage GT12’ — maar zo toepasselijk, aangezien er een nieuwe twaalfcilinder onder de kap van de sportieveling lag.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws