Officieel: dit is de Hyundai Tucson facelift voor Europa (2024)

Hyundai Tucson facelift 2024

Eén van de populairste SUV’s van Europa gaat onder het mes: de Hyundai Tucson. Zijn opgefriste looks kregen we eerder al eens te zien en vooral het interieur leek daarbij volledig in het nieuw te steken. Nu delen de Koreanen echter meer specifieke info voor de Europese markt dus jawel: reken op extra veiligheidsuitrusting.

Dat SUV’s in zijn, hoef je ze bij Hyundai niet te zeggen. Zo weet de Tucson al sinds zijn lancering in 2004 menig hart te veroveren en dat geldt met name voor de huidige generatie. Daarvan wist Hyundai er inmiddels al 746.836 te produceren in zijn Tsjechische fabriek en kijken we naar de Europese cijfers, dan werden er vorig jaar alleen al 158.056 exemplaren van ingeschreven. Zijn futuristische design valt met andere woorden in de smaak; tijd dus om dat design nog even bij te punten.

Helemaal strakgetrokken

Dit is namelijk de Hyundai Tucson in gefacelifte vorm en komt die je bekend voor, dan is dat geen toeval. Zoals de Koreanen wel vaker doen, toonden ze het design van de opgefriste SUV eerder al eens in een internationaal plunje en deze Europese versie ziet er nagenoeg identiek uit. Reken dus op een strakgetrokken ‘Parametric Dynamics’-snuit met voortaan geen tien maar wel acht LED-diamanten in de grille. Onder die grille zien we een balk in matte contrastkleur voor een stoere SUV-uitstraling, tenzij je voor een N-Line kiest want dan krijg je nog sportiever ogend bumperwerk dan voorheen. Verder voegt Hyundai een paar nieuwe velgdesigns en lakkleuren toe, zoals het mooie Cypress Green Pearl in de foto’s.

Hyundai Tucson facelift 2024

Waar de Tucson echter compleet onherkenbaar geworden is, is in het interieur. Weg zijn namelijk die ietwat lomp vormgegeven boordplank en middenconsole en in de plaats daarvan overheersen de strakke, horizontale lijnen. Zo zitten het bestuurdersdisplay en het infotainmentscherm van elk 12,3 inch groot nu achter één doorlopende glasplaat en onder dat laatste vind je een compleet nieuw paneeltje met knoppen voor de klimaatregeling. Daarin volgt de Tucson de trend gezet door de nieuwe Kona en ook het nieuwe stuurtje is daarvan afkomstig, samen met de bedieningshendel voor de automaat die van de middenconsole naar de stuurkolom verhuist.

Opties via over-the-air-updates

Over wat voor aandrijflijnen die hendel precies bedient, houden ze het bij Hyundai kort. Zo mogen we nog steeds rekenen op versies met verbrandingsmotoren, mildhybrides, een zelfopladende hybride en plug-inhybride varianten. Reken er dus maar op dat er op motorisch vlak weinig verandert, behalve dan voor die laatste. Zo belooft Hyundai later dit jaar naast de huidige vierwielaangedreven stekkerhybride ook een voorwielaangedreven versie te lanceren. Nog speciaal voor de plug-ins werd de ‘Green Zone’-modus geoptimaliseerd, die via geofencing weet wanneer je een stedelijk gebied binnenrijdt en dan vanzelf overschakelt op zuiver elektrisch rijden.

Hyundai Tucson facelift 2024

Verder scherpt Hyundai ook de veiligheidsuitrusting van de Tucson aan en daarin gaat het graag wat verder dan enkel de verplichte nummertjes van moeder Europa. Zo krijgt de SUV een ‘Rear Occupant Alert’ die je door middel van een radar waarschuwt als er nog beweging of zelfs ademhaling op de achterbank gedetecteerd wordt wanneer je de auto verlaat, en zorgt de ‘Crosswind Stability Control’ vanzelf voor tegenstuur bij een sterke zijwind. Voortaan kan je sommige opties ook achteraf activeren via over-the-air-updates. Hoeveel je daarvoor — of voor de vernieuwde Tucson in het algemeen — moet neertellen, is nog niet bekend.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws