Vaarwel, échte Smart: tweezits ForTwo stilzwijgend uit productie gegaan (2024)

Smart ForTwo uit productie 2024

Treur, want één van de pioniers van de stadswagens is niet meer… Al is de kans klein dat ze bij fabrikant Mercedes om het einde van de Smart ForTwo treuren. Die laatste maakte namelijk geen dag winst met het merk, waardoor het nu de beurt is aan een nieuwe lichting grotere Smarts onder het Chinese Geely.

Ruim 25 jaar geleden kreeg ene Nicolas Hayek een lumineus idee. Die naam betekende ook toen niet veel in de autowereld maar als oprichter van horlogemerk Swatch wist Hayek het één en ander over het stimuleren van impulsaankopen. Zijn idee ging dan ook over een piepkleine, liefst elektrische stadswagen met een vrolijk uiterlijk en na een gesprekje met Mercedes, ging de Smart in 1998 in productie. Dat deed die aanvankelijk wel uitsluitend met verbrandingsmotoren omdat EV’s destijds niet bepaald gangbaar waren, maar zelfs dan mocht het nog niet baten.

Van 2,5 meter naar… 4,4 meter

Een woordvoerder van Smart heeft namelijk tegenover het Duitse Der Spiegel verklapt dat de laatste der ForTwo’s eind maart van de band gerold is. Dat is de tweezits Smart — en daarmee dus de rechtstreekse opvolger van het origineel — terwijl de langere ForFour eerder al uit productie ging. Daarmee hield het oorspronkelijk 2,5 meter korte autootje het maar liefst 26 jaar en drie generaties vol maar maak je geen illusies: een bewijs van zijn succes is dat allesbehalve. Zo verklaarde Mercedes zelf wel eens dat het nooit ook maar een dag winst gemaakt heeft met Smart en de auto’s waren zo duur, dat Hayeks droom van steden vol haaks geparkeerde ForTwo’s maar in beperkte mate werkelijkheid werd.

Smart ForTwo uit productie 2024

Daarom verkocht Mercedes in 2019 de helft van het bedrijf en werd Smart een joint venture met Geely, beter bekend van merken als Volvo en Polestar. Het doel was om Smart heruit te vinden, maar dan op een manier die zijn oprichter vermoedelijk nooit voor ogen had gehad. Zo lanceerde het merk even geleden al een aanzienlijk grotere SUV in de vorm van de #1 en iets later deed de 4,4 meter lange #3 daar nog een flinke schep bovenop. Met de teloorgang van de ForTwo blijft er van het oorspronkelijke Smart dus nagenoeg niks meer over, al is er wel één troost: de #1 en #3 zijn wél vanaf het begin helemaal elektrisch.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws