Puristen opgepast, want Ferrari heeft een opmerkelijk weetje de wereld in gestuurd. Uit zijn verkoopcijfers voor het derde kwartaal van 2023 blijkt namelijk dat de benzinemotor voor het eerst niet de populairste keuze was. In de plaats daarvan was meer dan de helft van de verkochte Ferrari’s een… hybride.
Zegt iemand “Ferrari” dan denk je als eerste aan huilende V12-motoren, toch? Dan maak je blijkbaar deel uit van een uitstervend ras, want dat is tegenwoordig allesbehalve de aandrijflijn waar de meeste Ferrari-cliënti voor kiezen. Zelfs een brullende V8 geniet niet langer hun voorkeur… Of toch niet als op zichzelf staande krachtbron.
En die SUV dan?
Ferrari heeft namelijk zijn cijfers voor het derde kwartaal van 2023 vrijgegeven, en daarin komt een opmerkelijk statistiekje naar boven. Zo is het niet het feit dat de Italianen alweer meer auto’s leverden dan een jaar voordien — duh — of het feit dat ze uiteraard weer meer winst maakten dat met onze aandacht gaat lopen, maar wel een weetje over de aandrijflijnen. Ergens onderaan het persbericht verklapt Ferrari namelijk dat 51 procent van de 3.459 verkochte auto’s in Q3 2023 een hybride was. Daarmee is het voor zover wij weten de eerste keer dat de benzinemotor bij Ferrari het onderspit moet delven voor een andere aandrijflijn.
Denk daarom echter niet dat die hybride-Ferrari’s saaie auto’s zijn, wel integendeel. Het merk heeft namelijk twee PHEV’s in de showrooms en zowel de 296 als de SF90 gebruiken hun elektrificatie vooral om nog meer power te kunnen produceren. De enige SUV die de Italianen in de showroom hebben, de Purosangue, wordt dan weer aangedreven door een traditionele V12… Dus aan jou de keuze of je dit nieuwsbericht grotere heiligschennis vindt dan als we hadden moeten melden dat de meeste klanten dààrvoor hadden gekozen.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden