Toyota belooft plug-inhybrides met ruim 200 kilometer elektrisch rijbereik

Toyota Prius Plug-in Hybrid 2023

Kersvers Toyota-baas Koji Sato heeft zijn eerste persconferentie georganiseerd, en daarin ging het natuurlijk over elektrificatie. Dat begrip heeft Toyota destijds zowat uitgevonden met zijn zelfopladende hybrides, maar qua plug-inhybrides op EV’s hinken de Japanners enigszins achterop. Daar moet nu verandering in komen.

Zegt iemand ‘Toyota’, dan denk je nog bijna automatisch aan zelfopladende hybrides. Het merk hield namelijk lange tijd halsstarrig vast aan dat ene principe, terwijl het weinig belang hechtte aan andere vormen van elektrificatie. De Japanners zijn nu echter langzaam maar zeker hun kar aan het keren, en gaan steeds meer inzetten op EV’s en zelfs plug-inhybrides. Dat blijkt nog maar eens uit de eerste grote persconferentie onder leiding van nieuwe CEO Koji Sato.

Zoals elektrische auto, maar praktischer

Het was echter niet Sato zelf die met het gros van de voorspellingen mocht uitpakken, want daarvoor had hij een stel Executive Vice Presidents mee. Eén van hen, Hiroki Nakajima, had het bijvoorbeeld over Toyota’s visie op plug-inhybrides. Ongeacht of ze namelijk fiscaal interessant zijn of niet, vindt Toyota dat er een plaats is voor stekkerhybrides als “de praktische EV”. Dat betekent dat je ze in de eerste plaats net zo zou gebruiken als zuiver elektrische auto’s, maar je hebt een verbrandingsmotor indien nodig. Daarvoor is er volgens Nakajima echter een grote elektrische actieradius nodig, en zo verklapt hij dat Toyota mikt op een rijbereik van maar liefst 200 kilometer op stroom voor zijn toekomstige plug-ins. Dat betekent dat er nog een lange weg te gaan is, al doen hun RAV4 en Prius PHEV’s het naar huidige maatstaven niet slecht met om en bij de 70 kilometer.

Toyota bZ Compact SUV 2023

Naast die plug-inhybrides opende Nakajima ook het boekje over zuiver elektrische auto’s. De voorstelling van de elektrische bZ-familie eind 2021 maakte al duidelijk dat Toyota daar eindelijk op wil gaan inzetten, en de ondervoorzitter kleeft daar nu cijfers op. Zo willen ze tien nieuwe EV’s lanceren tegen 2026, waardoor de jaarlijkse productie op minstens 1,5 miljoen elektrische auto’s moet komen te liggen. Meer info over die tien nieuwkomers krijgen we nog niet, al hoort daar wel de kanttekening bij dat Toyota in verschillende wereldmarkten verschillende gamma’s hanteert. De kans zit er dus in dat niet al die modellen voor onze markt bestemd zijn.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws