Als de Mercedes-Benz EQS trots was op zijn titel van meest gestroomlijnde productieauto ter wereld, dan heeft die er nu vast spijt van dat hij ooit bij Brabus is binnengerold. De tuner giet namelijk zijn gewoonlijke sausje over de elektrische Mercedes, met als gevolg dat hun versie nog aerodynamischer is.
De strijd om de beste elektrische auto is al lang niet meer alleen een strijd om de grootste batterij, maar ook een strijd om het meest gestroomlijnde koetswerk. Zo pakt Tesla al jaren uit met absurd aerodynamische modellen, zag Kia ook bij de ontwikkeling van zijn EV6 het nut van de druppelvorm in en overtrof de Mercedes-Benz EQS ze allemaal met zijn luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0.20. Nu is er echter een kaper aan de kust — en dat mag je eigenlijk letterlijk nemen.
Ideaal voor hoge snelheden
Brabus houdt zich namelijk al sinds jaar en dag bezig met het creëren van uitzinnige auto’s op basis van Mercedes-modellen. Daar mocht de EQS natuurlijk niet in ontbreken, en dus gingen de Duitse tuners met spoilerlip en verlagingskit aan het werk om de EV wat extra uitstraling te geven. Zo werden de bumpers en zijskirts hertekend waardoor ze niet alleen lager zijn, maar de EQS ook meer tegen de grond doen kleven. De aangepaste luchtophanging brengt de auto ook effectief anderhalve centimeter dichter tegen het asfalt, terwijl de wielen desgewenst vervangen worden door verrassend klassiek ogende, platte Monoblock-velgen van 22 duim.
Van zo’n aanpassingen wordt de gemiddelde auto natuurlijk net dat beetje meer gestroomlijnd, dus het resultaat was te verwachten. De meest aerodynamische auto ter wereld is daardoor als Brabus nog 7,2 procent aerodynamischer, wat dit in principe de meest gestroomlijnde productieauto van het moment maakt in plaats van zijn donor. Dat werpt dan ook zijn vruchten af op het rijbereik: vooral bij snelheden van boven de 100 kilometer per uur zou de Brabus zo’n 7 procent verder moeten komen — precies daar waar de gemiddelde EV minder efficiënt wordt dus. Motorisch blijft alles aan deze EQS 450 weer bij het oude, want veel uitboren kan Brabus natuurlijk niet doen met een elektromotor…
Recente reacties
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 6 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 6 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Geloof je het zelf? Stroohm wilt dit natuurlijk, want dan kunnen zij dik cashen. Maar dit is...
Door this 6 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je geen woekerprijzen hebt bij het openbaar laden (ze bestaan gelukkig), kom je nog steeds...
Door this 13 uur geleden