Elektrische Porsche Macan komt eraan: dit weten we al

Porsche Macan EV teaser 2024

Het gaat nu écht gaan gebeuren: Porsche trekt in de komende weken het doek van zijn zuiver elektrische Macan. Bij wijze van warmhoudertje krijgen we het model nu al met slechts subtiele camouflage te zien in een nieuwe video. Dat zet ons dus aan het denken: wat weten we nog al over de langverwachte EV?

In de wereld van lange teasercampagnes is die van de elektrische Porsche Macan één van de onbetwiste koningen. Zo weten we al dik twee jaar van de komst van het model af en kregen we in de tussentijd alles van uiterlijke details tot uitgebreide specificaties te zien of horen. Die vat Porsche nu zelf nog eens samen in een video in aanloop naar de onthulling van het model, dus wat moet je hier zoal uit meepikken?

Looks en luchtstroom

Om te beginnen krijgen we de elektrische Macan beter dan ooit in beeld in deze video. Zo maken we kennis met een SUV die de designtaal van de uitgaande Macan in de blender gooit met die van pakweg de Taycan. Reken bijvoorbeeld op slanke koplampen met de vier bekende streepjes erin, al zitten er lager in de bumper nog units die het grootste deel van de verlichting voor hun rekening lijken te nemen. Verder staat de EV nog wel best hoog op zijn pootjes, maar hij krijgt een schuiner aflopende daklijn waardoor hij wat meer gaat lijken op een coupé-SUV zoals de Cayenne Coupé.

Dat doet Porsche niet alleen voor de looks maar ook voor de aerodynamica, en het resultaat mag er blijkbaar best zijn. Zo verklapt een ingenieur in de video dat de elektrische Macan uitpakt met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.25 en dat dankt hij niet alleen aan zijn vorm, maar ook aan zijn actieve spoiler en automatisch sluitende luchtroosters voorin. Daardoor laat hij dus waarden optekenen die, ter vergelijking, amper slechter zijn dan die van een Tesla Model S en vergelijk je dat met de uitgaande Macan, dan merk je daar een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.35 op. Dat alleen al levert de elektrische opvolger volgens Porsche ongeveer 85 kilometer extra rijbereik op dan indien hij gewoon de oude vorm had gehad.

100 kilometer laden in vier minuten

Over rijbereik gesproken: iedere versie van de elektrische Macan moet zonder uitzondering meer dan 500 kilometer range halen op een volle accu. Die accu wordt dan ook 100 kWh groot, waarvan 95 kWh effectief bruikbaar zal zijn. Moet je tussendoor toch laden, dan zal je dat kunnen doen aan hoge snelheid. Dankzij een 800V-boordnetwerk moet de EV namelijk tot 270 kW kunnen snelladen, waardoor hij van 10 naar 80 procent accucapaciteit gaat in 22 minuten. Heb je minder tijd, dan moet je in amper vier minuten 100 kilometer aan extra rijbereik in je batterijpakket kunnen pompen.

Porsche Macan EV teaser 2024

Wie Porsche zegt, zegt natuurlijk ook performance en zo weten we al langer dat de elektrische Macan meer dan 600 pk aan vermogen krijgt. Dat blijkt nu precies 612 pk te zijn, naast maar liefst 1.000 Nm aan koppel. Die cijfers haalt de EV uit twee elektromotoren, waarvan de achterste een stukje verder dan gewoonlijk naar achter geplaatst werd om enerzijds meer ruimte in de cabine vrij te maken en anderzijds een typisch Porsche-rijgedrag te verzekeren — want 911. Let wel dat bovenstaande specificaties voorbehouden zijn aan het krachtigste model van de elektrische Macan, dus er komt waarschijnlijk ook een achterwielaangedreven basisversie.

3,5 miljoen kilometer aan Porsche-rijgedrag

Al die techniek is trouwens niet uniek voor deze Porsche, want die gaat zijn PPE-basis delen met bijvoorbeeld de aankomende Audi Q6 e-tron. Wat echter wel uniek moet zijn, is het haarscherpe rijgedrag van de Macan. Zo spreekt Porsche over een elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de achteras terwijl de wielen op die achteras tot vijf graden kunnen meesturen voor extra wendbaarheid. Verder krijgt elk exemplaar adaptieve dempers mee, ongeacht of je de elektrische Macan straks met luchtophanging bestelt.

Porsche Macan EV teaser 2024

Om dat allemaal grondig op de proef te stellen, heeft Porsche naar eigen zeggen al 3,5 miljoen testkilometers met de Macan EV achter de kiezen. Zo krijgen we de auto te zien in alles van het hoge noorden tot de snoeihete woestijn. Wanneer de elektrische Macan die inruilt voor een plekje bij de Belgische dealers, laat Porsche nog niet precies weten. Lang zou het echter niet meer mogen duren, want volgens de geruchten staat de lancering van het model binnen nu en een paar weken gepland.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws