Vraag: Is premium uit de mode?

premium-out

Er zijn automerken groot geworden door zichzelf een premium-badge op te spelden. Door te pronken met bouwkwaliteit, klasse, topdesign en toptechnolgie... maar ook met dure onderhoudsprijzen, wisselstukken en aankoopprijzen. Hoe langer hoe meer lijkt de premium-badge dan ook op zijn retour. Of denken we dat maar?

We moeten er niet onnozel over doen; België is een premiumland. Gevoed door de leasingmarkt die zorgt dat bepaalde luxemerken ontiegelijk hoog in de jaarlijkse ranking staan qua verkoop. En toch lijken er barsten in de fundering te komen van de premiumjongens, want de 'niet premium'-concurrentie staat natuurlijk niet stil. Iets dat nieuwe autokopers ook niet ontgaat natuurlijk.

Kijk maar naar Skoda dat auto's verkoopt als zoete broodjes. Of Mazda dat vaak klanten van Duitse merken naar haar showroom weet te trekken. Ook Peugeot wist onlangs een straffe uitspraak te doen; in België is de gemiddelde 308 die wordt verkocht duurder dan een Volkswagen Golf. Of anders gezegd; mensen slaan liever meer geld stuk op een Peugeot, dan op een Volkswagen. Waardoor kopers het Franse merk heus niet meer zien als een budgetmerkje voor de tweede wagen in het gezin.

Wat ons aan het denken bracht. Want toegegeven, er worden nog steeds hopen auto's met ringen, ster en blauwe propeller verkocht in België... maar is er een mentaliteitswijziging aan de gang? Wat vinden jullie:

Is premium uit de mode?

Laatst gepubliceerd

Reacties (15)

Plaats een reactie
Eyfindar 15:41
afbeelding van Eyfindar

Ondertussen hebben merken zoals Kia (om maar een voorbeeld te noemen) de premium merken bijgebeend als het op bouwkwaliteit en topdesign aankomt. Waarom dan nog geld stoppen in een BMW, Mercedes, Audi... Zelf nooit echt fan geweest van deze merken. Er zat (tot voor kort dan misschien) te weinig 'ziel' in die auto's. Geef mij maar een Italiaan, maar ja, die hun bouwkwaliteit soms... :-p

JL 20:05
afbeelding van JL

VW is nu niet echt een premium-merk, vind ik. Eerder een prijzig middenklasse merk. Dat er veel Skoda's worden verkocht is niet enkel te danken aan de toenemende luxe van hun modellen (incl. prijsstijgingen). Ook aan het feit dat VW niet enkel duurder worden, en de lease-budgetten niet meegroeien. Of zelfs inkrimpen.

(Los daarvan: het valt me op dat premiummodellen soms helemaal niet premium zijn, het prijs- en onderhoudskaartje uitgezonderd. De eerste Q3 en de eerste X1 vind ik qua interieur bvb. maar zozo.)

Anon 01:30
afbeelding van Anon

Is dit niet gewoon wat whishfull thinking van de niet premium rijder? Volgens mij spreken de verkoopscijfers dit toch wat tegen. Ook de financiële resultaten van de voorbije jaren. Denk wel dat de motivatie anders is. Waar het lang geleden zielloos blik (Japan) , roestige rommel ( Frans/Italiaans) VS Overengineered en krachtig(Duits) was is het vandaag anders. Krachtig en hoogtechnologisch zijn ze nog, Overengineered niet meer. Spijtig genoeg is de koper ook anders. De mening van de buurman(SUV of premium badge) en digitale gadgets zijn belangrijker dan pks en wegligging.

Fransen en Italianen zitten voor mij al in crisis sinds de nineties. Fransen gaven identiteit op om meer kostenefficiënt te zijn en recenter Duitser te zijn. Italianen.. tja, tot voor kort was de laatste echte alfa de 75..

Dus die zijn hun USP kwijt. Geen enkele reden om Franse auto te kopen. Aziaten zijn te goed in de budget markt, maar zitten in Europa niet sterk in premium segment(terecht of niet).

Dus denk dat premium alvast de enige Europeanen zijn die niet in de problemen zitten. Maar ze moeten wel opletten. Rebadged Renaults (a, Cla, b?) , Rebadged mini's(2 serie, X1) vreten de merknaam kapot want onwaardig. Voor merken als Porsche en BMW zijn dan weer de SUV s het lange termijn vergif, brengt nu snel veel op, maar vreet aan de sportieve naam.

Om het verschil toch even te duiden, als je als chauffeur na paar km niet snapt waarom een 5 serie g30 duurder is en beter verkoopt dan bvb de nieuwe Peugeot 508... Is er iets serieus mis met jou.

Jensd 16:59
afbeelding van Jensd

Heb je al gereden met de nieuwe 508?

Anon 23:17
afbeelding van Anon

Nee,

Wel al in gezeten. Niet slecht, zeker als je dan terugdenkt aan de ramp die de 407 was. Maar de fysica vertelt me genoeg. Voor mij is de pers altijd te vriendelijk tov Franse wagens. 308 is toch ook Duitse auto van het jaar geweest. Heb ik ooit gehuurd, wat een triestige auto is dat. Kennis heeft er ééntje, zal zen laatste fransoos zijn. Ik ben trouwens niet per se anti Frans. Echte citroëns, genre cx, hebben iets. Peugeot 406/405/205/306/504 allemaal leuk. Maar ze hebben daar op bepaald moment beslist om enkel nog shit te bouwen ( zie topgear episode). Proberen ze nu te herstellen, maar zal even duren.

Anon 18:27
afbeelding van Anon

Ok meneer de expert. jij hebt met al die auto's 200k kilometers gedaan dan?

Die a en Cla hebben voorwielaandrijving en lijken vooral te focussen op grote uitlaten en velgen. Daar stopt het voor mij al. Met die 2 grand Tourer heb ik paar weken moeten rijden. Een van de slechtste auto's ooit voor mij. Dat is geen BMW, niet qua rijden en ook niet qua afwerking, het is een transportmiddel. De idrive en het stuur mag dan identiek zijn, het rijdt als een camionette.

Ik stoel mijn mening op de toch wel grote afstanden die ik nu al 20 jaar doe met wagens van verschillende merken en een gezonde technische kennis.

Dat iets voor de buitenwereld als prestigieus overkomt kan me gestolen worden, daarom zal je me ook nooit in een SUV of cross-over gaan zien. Maar een 5 serie met een Franse berline vergelijken.. laten we beetje serieus blijven.

Mathieu 08:48
afbeelding van Mathieu

En maakt het feit dat mijn vrouw een BMW 2 Active tourer heeft, wij er dagelijks mee rijden, mij dan een expert? Totaal niet, maar ik deel ook uw mening niet.
Ik rij er persoonlijk niet zo graag mee, de basisstoelen in leer zijn voor mij niet goed genoeg (vrouw is daar dan meer dan content mee), de demping vind ik veel te stug, maar als bochtenvreter kan ik daar zeer ver mee gaan zonder dat de technologie zichtbaar moet ingrijpen.
De afwerking en de ruimte vind ik wel OK, de verstelbare achterzetels zijn fantastisch voor een gezin. De 2l (is een 218) is een zalige motor met meer dan genoeg souplesse, de stilte in de wagen heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Jij spreekt over uw groot aantal km's, wel, wij doen daar verschillende reisjes mee met dakkoffer, 2 volwassenen en 2 kinderen. Nog nooit heeft de wagen ons in de steek gelaten. Het rijgedrag blijft volgeladen meer dan voldoende enz... En toch zal ik er niet mee rijden als het niet moet, omdat ik gewoonweg liever laag zit en de zetels heb van mijn 11j oude diesel. (Recaro)
Dus u ziet, alles is subjectief in autowereld.
PS: ik weet dat ik hier over de Active tourer spreek en niet over de Grand Tourer.

4g63 02:30
afbeelding van 4g63

Ieder zijn definitie van premium.
Voor mij geldt: duur in aankoop, onverslijtbaar, alle toeters en bellen, reliability van minstens 100%, doen wat wagen moet doen en dit iedere dag zonder ditjes en datjes, beste onderdelen op de markt, en verder uitsluitend kwaliteitsmaterialen.
Ben geen premium rijder momenteel maar Lexus past in dat plaatje.
Het succes van een w123 of w124 zie je echter niet veel meer, qua imagoboost dat dit meebracht kan je niet gekker gaan vind ik.
Bentley en aston martin doen qua duurzaamheidstesten mooie dingen maar dan komt de term 'dreamcar' bij vele spontaan naar boven, ook bij mij.

JRE 11:13
afbeelding van JRE

Ik ga akkoord dat een "premium"-label in de eerste plaats onderhuids moet zitten. Hoogwaardige componenten, overgedimensioneerde onderdelen en zorgvuldige assemblage die een betere auto opleveren. Een badge, extra lichtjes en zacht plastic zijn details, geen filosofie.

andre123 08:43
afbeelding van andre123

mij spreken die merken ook niet echt aan,geen kwaad woord erover,
maar niet men ding.
de enige reden waarom ik dan toch zou kopen is made in belgium.
en om te antwoorden op eyfindar,tja de restwaarde van alfa en audi...............

Barbecue 20:37
afbeelding van Barbecue

Mijn vrouw heeft een Fiat (zelf gekocht), ik een Audi (firmawagen). Beide een kleine SUV met gelijkaardige motor dus ik kan eea vergelijken:
1/ motor: Audi duidelijk beter. Krachtiger en zuiniger.
2/ comfort: Audi iets beter qua zithouding en ophanging. Ergonomie ook beter doordacht. Maar het verschil is niet zo bijzonder groot.
3/ uitrusting: de Audi kost het dubbel van de fiat en is nog steeds minder uitgerust. De fiat heeft onder meer camera, lane assist en dab radio, wat de Audi niet heeft.
4/ bouwkwaliteit: naar mijn mening weinig verschil. Na 4 jaar nog geen problemen gehad met de fiat.
5/ budget: zie puntje 3, de Audi kost dubbel en is minder goed uitgerust. Heeft wel luxueuzere aspecten zoals lederen zetels.

Mijn besluit is dat de premium wagen wat beter is, maar het prijsverschil rechtvaardigt het niet. Premium zit toch vooral tussen de oren. Ik ben dankbaar dat de firma mij een Audi geeft maar zelf zou ik er het geld niet voor over hebben.

andre123 13:19
afbeelding van andre123

beter of niet,
hoeveel premiums zouden er rondrijden moesten ze hem zelf moeten betalen?
trouwens je kan ook autofan te zijn zonder premiums!
niet iedereen heeft de verslavende nood om te kunnen uitpakken tegenover zen buren of vrienden.

Mathieu 09:09
afbeelding van Mathieu

100% gelijk!
Meeste mensen die ik ken, en een duurdere bedrijfswagen hebben, zeggen dat ze nooit een zouden aanschaffen indien ze deze zelf zouden moeten betalen.
Autoland zou er helemaal anders uitzien in België zonder de firmawagens

John Waters 03:19
afbeelding van John Waters

Een in Hongarije gebouwde goulash Mercedes met fake plastieken uitlaten kun je moeilijk premium noemen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws