Aankomende Porsche Taycan ‘GT’ is nu al sneller dan Tesla Model S Plaid

Porsche Taycan GT Nürburgring 2024

Heeft je EV geen 1.000 pk, dan maakt die anno 2024 geen kans meer om de snelste te zijn. Dat weten ze ook bij Porsche, waar de Taycan bij zijn facelift straks een extra snelle topversie zal krijgen. Hoeveel sneller, vraag je je af? Wel, blijkbaar aanzienlijk sneller dan een Tesla Model S Plaid.

Porsche en Tesla zitten al een paar jaar in een EV-strijd verwikkeld, en die speelt zich af op de Nürburgring. Daar ging de Taycan in 2019 namelijk lopen met het record van snelste elektrische auto, tot Tesla een Plaid-versie van zijn Model S op de markt bracht die er nog sneller een rondje reed. Daarop raakten de twee fabrikanten in een spelletje haasje-over verwikkeld dat zou duren tot de Rimac Nevera hen allebei ver achter zich liet… Maar zelfs dan wil Porsche nog het laatste woord hebben.

Taycan met dik 1.000 pk?

Porsche is namelijk nog maar eens naar de Nürburgring getrokken, deze keer met een preproductieversie van de aankomende facelift-Taycan. Met testpiloot Lars Kern achter het stuur raasde die over het 20,8 kilometer lange circuit in 7 minuten, 7 seconden en 55 honderdsten. Daarmee knipt deze gecamoufleerde Porsche maar liefst 26 seconden af van de tijd die een Taycan Turbo S er een dik jaar geleden neerzette, al maakt dat hem nog niet snel genoeg om de titel van ‘snelste EV’ van de Rimac Nevera af te pakken. Die zette namelijk een tijd neer van amper 7 minuten en 5 seconden maar zijn gedoodverfde concurrent, de Tesla Model S Plaid, laat deze vernieuwde Taycan zo wel een kleine 18 seconden achter zich.

Porsche Taycan GT Nürburgring 2024

Het gaat hier dan ook niet zomaar om een ‘vernieuwde Taycan’. We weten namelijk al langer dan vandaag dat Porsche zijn EV bij de facelift gaat trakteren op een extra krachtige variant. Die zal mogelijks als ‘Taycan GT’ door het leven gaan en moet nog sneller worden dan een Turbo S dankzij ruim 1.000 pk aan vermogen. Porsche was trouwens zo vriendelijk om wat beelden te delen van de Taycan in kwestie en die pronkt met extra grote luchthappers voorin en een knoert van een spoiler achterop. Wanneer we hem in vol ornaat te zien krijgen, verklapt Porsche op dit moment nog niet.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws