Juich, purist, want de V12 is toch niet dood! Lamborghini heeft namelijk voor het eerst inkijk gegeven in de aandrijflijn van zijn Aventador-vervanger, en daar tekent gewoon een nieuwe twaalfcilinder present. De elektrificatie moet je er dan wel bijnemen, of wat had je verwacht.
De afgelopen jaren namen we samen met Lamborghini niet één maar wel twee keer “afscheid van de V12”. Zo was de Aventador Ultimae er in 2021 al om het blok uit te zwaaien, en knoopten de Italianen er vorige maand nog een tweetal one-offs aan waarna het écht einde verhaal was voor de twaalfcilinder… Al had niemand ooit gezegd dat dat gold voor àlle twaalfcilinders. Terwijl ze namelijk afscheid aan het nemen waren van de oude 6.5-liter V12 uit de Aventador, waren ze in Sant’ Agata Bolognese achter de schermen gewoon bezig met de ontwikkeling van een gloednieuw exemplaar.
Totaalplaatje: 1.015 pk
Dat blijkt tenminste uit een paar eerste tekeningen van de “LB744” die Lamborghini de wereld in gestuurd heeft. Dat is de interne codenaam voor de supercar die de Aventador moet doen vergeten, en die blijkt gewoon terug een V12 tussen zijn assen te krijgen. Om het extra verwarrend te maken is dat blok ook terug 6.5 liter groot, al gaat het wel om een compleet nieuwe ontwikkeling. Dat merk je vooral aan de cijfers die Lamborghini al meegeeft, want de V12 stuurt maar liefst 825 pk naar de achteras bij een mooie 9.250 toeren. Dat maakt er de krachtigste twaalfpitter van die ze bij Lamborghini ooit ontwikkeld hebben, en daar blijft het vermogen van de LB744 zelfs nog niet bij.
De nieuwe V12-motor zit namelijk gemonteerd met achttraps versnellingsbak naar achter, zodat er tussen de bestuurder en de passagier plaats overblijft voor een accupakket. Die batterij kan 3,8 kWh aan stroom opslaan, en stuurt die daarna richting drie elektromotoren. Twee daarvan voorzien elk een voorwiel van 150 pk en 350 Nm koppel, terwijl het derde exemplaar een voorlopig ongekend vermogen naar de achteras stuurt. Het totaalplaatje piekt volgens Lamborghini op maar liefst 1.015 pk; flink wat meer dus dan een Aventador ooit van durfde dromen.
Basta na 10 kilometer?
Maar wat dan met het gewicht, horen we je al denken, want al die accu’s en elektromotoren wegen toch ook wat? Dat klopt, al zijn ze bij Lamborghini trots genoeg op hun werk om ook die cijfers al vrij te geven. Zo is het motorblok met zijn 218 kilo’s toch een mooie 17 kilogram lichter dan de oude 6.5 V12, en hebben de ingenieurs het gewicht van de twee voorste elektromotoren weten te beperken tot elk 18,5 kilogram. Dat laat enkel de batterij buiten beschouwing want hoewel we weten dat die 1,55 meter lang, 30,1 cm hoog en 24 centimeter breed is, verklapt Lamborghini het gewicht daarvan voorlopig niet.
Een tweede vraag omtrent die accu blijft ook onbeantwoord, want Lamborghini laat niet weten hoever je er elektrisch mee kan rijden. Het gaat hier wel degelijk om een plug-inhybride, maar met een batterij van amper 3,8 kWh schatten wij dat het na een dikke 10 kilometer al basta is, laat staan dat het ding er fiscaal interessant door wordt. Het mag dus duidelijk zijn dat de nadruk ligt op performance, waardoor wij stiekem vooral uitkijken naar cijfertjes zoals de 0-naar-100-tijd en de topsnelheid van deze hybride Aventador-vervanger.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden