Hyundai en Kia mogen dan wel de monsterboete krijgen in Amerika, Mercedes blijkt uit een onderzoek de grootste leugenaar te zijn omtrent haar normverbruik. Nu ja, 'valsspeler' is misschien een iets correctere benaming.
Het lijkt wel of er gaat eindelijk iets gedaan worden aan de sterk verouderde verbruikstesten. Want met alle amok die er rond gemaakt wordt is het maar een kwestie van tijd voor Europa gaat moeten ingrijpen. Het laatste verhaal kom van Transport & Environment, die deden een onderzoek en kwamen tot de conclusie dat Mercedes de meest optimistische verbruikscijfers voor legt. Zo verbruiken verschillende modellen in realiteit tot maar liefst 40 procent meer dan wat er in de brochure staat. Klinkt als een gigantisch verschil, echter ligt het gemiddelde van alle automerken op 31 procent. Inderdaad, ook geen cijfer om fier op te zijn.
Slim omspringen met de regels
Mercedes blijkt dus het slimst om te kunnen gaan met de regeltjes. Want hoewel je ze kan betichten van leugenaars te zijn, is het spijtig genoeg niet zo simpel. De European fuel economy test laat namelijk een hoop listige aanpassingen toe waardoor de cijfers positief kunnen beïnvloed worden. Denk dan aan banden die hopeloos hard worden opgepompt (minder wrijving op de weg), hoeken en kiertjes die worden afgeplakt op de carrosserie en zelfs het aanpassen van de wielbalans. Meer nog, een moderne ECU herkent wanneer er zo'n test wordt uitgevoerd en doet er dan alles aan om het cijfer zo laag mogelijk te krijgen. In totaal zijn er zo'n 20 trucjes die constructeurs toepassen.
Verlossing in 2017... of niet?
Tegen 2017 zijn er plannen om wereldwijd een nieuwe test in het leven te roepen onder de 'Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure' noemer. Echter zijn verschillende constructeurs al aan het lobbyen om de introductie ervan uit te stellen tot 2022. Hopelijk kan Europa haar voet eindelijk eens deftig neerzetten....
Recente reacties
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 9 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 9 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Geloof je het zelf? Stroohm wilt dit natuurlijk, want dan kunnen zij dik cashen. Maar dit is...
Door this 9 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je geen woekerprijzen hebt bij het openbaar laden (ze bestaan gelukkig), kom je nog steeds...
Door this 16 uur geleden