De rotvaart waarmee MG dit jaar nieuwe modellen in Europa lanceert valt bijna niet te volgen. Tussen een decadente cabrio én hybride voor het werkvolk is er ook nog plaats voor een nieuw vlaggenschip. Jep, de MG9 EV is hier!
MG viert dit jaar zijn eeuwfeest en dat wil het niet zonder slag of stoot laten voorbij gaan. Het besloot dan ook groots uit te pakken op het autosalon van Genève. Met nieuwe modellen en zelfs een compleet nieuw zustermerk! De MG9 moet zich samen met broeder MGS9 gaan profileren als het nieuwe vlaggenschip.
Rijzende zon
Zoals dat voordien wel vaker stiekem het geval was, vertrekt MG niet van een leeg blad. Want eigenlijk is dit een F7 van het Chinese zustermerk Rising die hier plots als MG staat. Of je daar rouwig om moet zijn? Hoegenaamd niet. Want de MG9 is een imposante verschijning geworden. Met een lengte van 5 meter speelt hij in segment van pakweg een Mercedes EQS, maar deze MG oogt wel een stuk scherper. En o ja, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.206 Cd, moet hij amper die Duitse gesmolten Gummibär voor laten gaan.
De snuit krijgt scherpe koplampen en een minimalistisch design, terwijl de flank laat zien dat deze MG9 beschikt over een vrij hoge daklijn en een wielbasis van maar liefst 3 meter! Achteraan zorgen scherpe lijnen voor een duidelijk statement terwijl een simpele lichtstrook het geheel afwerkt. Of we fan zijn van die deels in koetswerkkleur gespoten velgen? Da's andere koek.
Hyperscreen
Het is trouwens niet uit pure clickbait dat we deze MG9 omschrijven als de "betere Mercedes EQS". Want één blik op het interieur maakt duidelijk waar de Chinezen hun mosterd zijn gaan halen. Net zoals in de EQS pakt deze MG9 sedan uit met een "hyperscreen" bestaande uit drie schermen: een instrumtencluster van 10.25-duim, een infotainmentsysteem van 15.05 duim en een passagiersscherm van 12.3 duim. Ook achterin vind je trouwens nog Tesla-gewijs een schermpje van 8 duim.
Het interieur oogt en voelt verzorgd en krijgt achterin twee zitplaatsen met daartussen nog een noodzitje. Een giganto panoramisch dak zorgt voor dat streepje licht in het interieur.
24.000 euro?!
In welke configuraties deze MG9 naar Europa komt is momenteel nog niet 100% duidelijk. Op het autosalon van Genève stond evenwel al meteen een topversie te schitteren. Het gaat dan over een versie met twee elektromotoren die 544 pk en 700 Nm koppel naar de vier wielen sturen. Daardoor is een sprint naar de honderd mogelijk in 3,7 seconden, terwijl een range van +500 km toch mogelijk zou moeten zijn.
In China kost deze MG9 als Rising F7 omgerekend amper 24.000 euro. Gok echter op een fors hogere prijs wanneer hij richting onze showrooms rijdt. Al is het ook niet 100% duidelijk dat deze MG9 überhaupt naar België komt. Zo rijdt de MG7 ons wel los voorbij, al heeft die natuurlijk een benzinemotor onder de kap.
(Foto's in dit artikel zijn van de Chinese Rising F7)
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
...en wat ga je met dat enorme vermogen aanvangen in de file?
Door Wim Verhaegen 3 uur geleden
Juich, oldtimerliefhebber: Gent en Antwerpen laten je straks weer gratis binnen in de LEZ
Zoals je in het artikel kan lezen, gaat het om een wijziging die de Vlaamse Overheid uitgewerkt...
Door Joram 6 uur geleden
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Als je autofans genoeg sponsort, denk ik dat ze voor jou ook wel een artikeltje willen schrijven ;)
Door this 9 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook eigenaar ve CX-60 phev, en zo te lezen wordt de aanstaande trip naar Turkije wel spannend hoe...
Door Ruzi 18 uur geleden