Sinds het vertrek van Mitsubishi uit grote delen van Europa zijn we een vaak gevierde pick-up kwijt. De L200 is nu toe aan zijn zesde generatie en toont meer dan ooit waarom Mitsubishi gewoon terug moet komen als pick-upmerk.
Som ons 1 Mitsubishi op van de voorbij 10 jaar die je hart sneller deed slaan? Juist ja, de kans is klein. In pick-upland liggen de kaarten toch net wat anders, want de L200 is een graag geziene gast in die middens. Mitsu's pick-up is nu toe aan zijn zesde generatie en wil uitpakken met meer ruimte, een gloednieuwe diesel en een onverwoestbaar interieur.
Yamabukaki?
Visueel neemt de L200 alvast Mitsubishi's nieuwe designtaal aan. Toegegeven, het staat zo'n utilitaire machine wel. De in het oog springende "Yamabuki" oranje lakkleur is dan misschien weer wat te veel van het goede. Vanaf de flank normaliseert het design wat om achteraan uit te groeien tot dat van een typische pick-up; rechte lijnen, voor meer ruimte in de achterbak!
Binnenin introduceert Mitsubishi een gloednieuw, doch functioneel dashboard. Een infotainmentscherm tekent present... maar gaat heus niet met de aandacht lopen. De klimaatcontrole bedien je nog steeds met aparte knoppen, de instrumentcluster krijgt nog analoge tellers en de versnellingspook op de middenconsole is er nog eentje van de mannelijke soort. Vorm volgt functie en gebruik, dat is duidelijk.
nieuw chassis, nieuwe motor
Onderhuids rolt de zesde generatie L200 op een gloednieuw ladderchassis dat de double cab, club cab en single cab tot zestig procent stijver maakt dan voordien. Meer nog, door gebruik te maken van lichtere materialen nam ook het gewicht af, zonder in te boeten op sterkte. De vloer van de laadbak achteraan, die is dan weer 4,5 centimeter lager dan bij de vorige generatie. Handig voor je rug.
Voorin de L200 ligt dan weer een nieuwe 2.4-liter viercilinder turbodiesel die internationaal met drie vermogens komt: 148 pk (330 Nm), 181 pk (430 Nm) en 201 pk (470 Nm). Afhankelijk van de versie krijg je een manuele zesbak dan wel een zestrapsautomaat. Easy Select 4WD is standaard, optioneel is er ook nog een Super Select 4WD-II-systeem met sperdifferentieel en meer rijmodi dan er hamburgers verkocht worden bij McDonalds.
Vanaf vandaag is de zesde generatie Mitsubishi L200 al te bestellen in Thailand (waar hij Triton heet), dit najaar gaat hij naar de rest van de wereld... behalve naar België natuurlijk.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
...en wat ga je met dat enorme vermogen aanvangen in de file?
Door Wim Verhaegen 13 uur geleden
Juich, oldtimerliefhebber: Gent en Antwerpen laten je straks weer gratis binnen in de LEZ
Zoals je in het artikel kan lezen, gaat het om een wijziging die de Vlaamse Overheid uitgewerkt...
Door Joram 16 uur geleden
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Als je autofans genoeg sponsort, denk ik dat ze voor jou ook wel een artikeltje willen schrijven ;)
Door this 19 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook eigenaar ve CX-60 phev, en zo te lezen wordt de aanstaande trip naar Turkije wel spannend hoe...
Door Ruzi 1 dag geleden