
In Salzgitter heeft CEO Herbert Diess de eerste schop in de aarde gestoken die de bouw van Volkswagens Europese accufabriek moet aftrappen. Het verdere verloop gebeurt echter wel onder een andere naam, want de groep richt een nieuwe dochteronderneming op voor zijn accuproductie: PowerCo.
“Mission Salzgiga”, noemen de Duitsers hun project. Daarbij willen ze hun eerste Europese batterijfabriek — of gigafactory in de volksmond — gaan bouwen in Salzgitter. De werken werden gisteren officieel opgestart in aanwezigheid van de Duitse Bondskanselier Olaf Scholz en Volkswagen-CEO Herbert Diess, en die laatste pakte nog een extra verrassing uit. De groep voegt namelijk een nieuwe naam, PowerCo, toe aan zijn zee van dochterbedrijfjes om zich bezig te houden met de wereldwijde accuproductie voor de merken.
Meer Europese batterijen
PowerCo wordt dus niet alleen eindverantwoordelijke voor de opbouw van de fabrieken, maar zal ook de productie zelf in handen nemen. Die moet in Salzgitter op gang komen in 2025, en vanaf dan verwacht het VW-concern jaarlijks zo’n 40 gWh aan batterijcellen uit de fabriek te halen. Dat moet voldoende zijn om ongeveer een half miljoen elektrische auto’s per jaar op de baan te zetten. De fabriek zou ook 90% van zijn gebruikte grondstoffen recycleren en draaien op 100% hernieuwbare energie. Met de opstart wordt de groep wat minder afhankelijk van Aziatische invoer of van buitenlandse conflicten, iets waarvoor ook andere constructeurs zoals Stellantis al gewaarschuwd hebben in tijden van toenemende elektrificatie.

Volkswagen wil tegen 2030 in totaal zes operationele accufabrieken hebben op Europese bodem alleen al. Die ambitie plaatst PowerCo aan het roer van een investering ter waarde van — hou je vast — 20 miljard euro. Daarin is Volkswagen trouwens al even niet meer alleen, want ook andere merken zoals Volvo investeren sterk in Europese batterijen. Zij zouden vanaf volgend jaar starten met de bouw van hun eigen gigafactory nabij Göteborg samen met partner Northvolt, die al een operationele fabriek hebben in het noorden van Zweden. Northvolt was trouwens lang in de running om Volkswagens fabriek in Salzgitter samen te bouwen, maar trok zich vorig jaar terug uit het project.
Recente reacties
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
kamp zoweinigmogelijkcontrole maar als het dan toch moet kamp trajectcontrole
Door Jan De Groote 21 uur geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
trajectcontroles, véél rustiger rijden. Bij flitspalen stampen ze op hun rem wat zeker de...
Door markske 22 uur geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
het kleine europa is vooral bezig zijn burgers te wurgen. De rest van de wereld doet rustig verder...
Door suskewiet 1 dag geleden
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
Voor dat geld is de nieuwe Toyota Gt 86 steeds de betere keuze Meer pk, manueel en meer rijplezier...
Door Yves 1 dag geleden