BMW heeft zijn Vision iNext-conceptauto uitgewerkt tot een elektrische productie-SUV. Die combineert nu al controversiële looks met een elektrische aandrijving van 500 pk en een batterij van meer dan 100 kWh. Goed voor een rijbereik van vlot 600 kilometer, zo zegt BMW.
Controversieel is dit keer niet alleen het radiatorrooster, dat deze BMW iX leent bij de nieuwe 4 Reeks en dat in dit geval camera’s, radars en andere sensoren herbergt. BMW koos voor een ontwerp dat nauw aanleunt bij dat van de Vision iNext, het conceptmodel waarop deze iX gebaseerd is.
De marketinguitleg uit het persdossier slaan we voor eenieders gemoedsrust even over. We onthouden vooral dat de BMW iX qua lengte en breedte aanleunt bij de X5, en qua hoogte bij de X6. De lichtblokken vooraan en achteraan zijn helemaal toegeknepen, de koplampen zijn zelfs de smalste die BMW ooit in productie nam. De zijruiten zijn tot slot frameloos.
Binnenin zien we een glazen panoramadak, zetels met geïntegreerde hoofdsteunen, een zeshoekig stuurwiel, en een dashboard dat wordt gedomineerd door een breed scherm. Dat zijn er in feite twee: een instrumentenpaneel van 12,3 duim en een infotainmentscherm van 14,9 duim. Het infotainmentscherm draait op de nieuwste versie van BMW’s besturingssysteem.
De juiste specificaties houdt BMW nog even voor zich, maar de Beiers geven wel al mee dat de iX zich aan de vijfde generatie van BMW’s eDrive-technologie waagt. Die bestaat onder meer uit twee elektromotoren die in totaal 500 pk produceren. De iX heeft daardoor minder dan 5 seconden nodig om vanuit stilstand 100 km/u te halen. De batterij heeft een brutocapaciteit van “meer dan 100 kWh”, en belooft een WLTP-rijbereik van meer dan 600 kilometer.
BMW haalt op dat vlak naar eigen zeggen grote winst uit de aerodynamica van het koetswerk: de luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt 0,25. Geraakt de batterij toch leeg, dan is snelladen mogelijk aan 200 kW. Op die manier wordt ze in 40 minuten tot 80 procent weer volgeladen. Eind 2021 moet deze BMW iX op de markt komen.
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 2 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 4 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 5 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden