Het Britse Morgan sloeg samen met het Italiaanse Pininfarina de handen in elkaar voor de creatie van een tijdloze roadster. Maak kennis met de Morgan Midsummer. Veel beter dan dit wordt het niet...
Auto's worden steeds groter, zwaarder en agressiever gestileerd. Of toch niet helemaal. Want Morgan gaat snoeihard in tegen de moderne trens en introduceert deze luchtige roadster. We durven bijna spreken van kunst op wielen.
Italiaanse flair
Dat deze Morgan Midsummer zo'n kunstwerkje is geworden hebben de Britten vooral te danken aan designhuis Pininfarina. Je kent de Italianen wel, van enkele designiconen zoals de Alfa Romeo Brera, Ferrari Testarossa, Maserati GranTurismo en Peugeot 406 Coupe. Een Morgan, die hadden ze nog niet onder handen genomen, tot nu. Je zou kunnen zeggen dat dit simpelweg een omgebouwde Morgan Plus Six is, maar dat zou het design oneer aandoen.
De roadster heeft geen voorruit, een optisch verlaagde gordellijn (kijk eens naar die half-houten deurtjes!) en een lang uitlopende bips. Ook de 19-duims velgen zijn opvallend. Niet enkel door het design, maar ook door de dikke laag rubber er rond. Dat past niet enkel bij de klassieke uitstraling, maar moet ook voor een hoger rijcomfort zorgen.
BMW-motor
Rijden doet deze Morgan Midsummer zonder twijfel voortreffelijk. Met een leeggewicht van 1 ton is dit een pluimpje in het moderne autoland. Hoewel Morgan niet officieel de krachtbron te kennen heeft gegeven, is de kans groot dat voorin de 3-liter zes-in-lijn vanuit de Morgan Plus Six huist. Die komt van de rekken van BMW, is 335 pk sterk en hangt vast aan een 8-trapsautomaat van ZF. Een sprint naar de honderd van rond de 4 seconden is daardoor mogelijk. De beleving zonder voorruit moet alvast buitenaards zijn.
Het slechte nieuws? Morgan plant een oplage van amper 50 stuks, exemplaren die al tot de laatste bout verkocht zijn. In de wandelgangen doet het gerucht de ronde dat klanten daarvoor vlot 140.000 euro moesten ophoesten. Maar eerlijk, dit of een Porsche 911? Wij zouden het ook wel weten...
Recente reacties
Nooit meer file!: Zo willen de grote Vlaamse Politieke partijen dit aanpakken (Verkiezingen 2024)
Met een degelijk openbaar vervoer, krijg je een aantrekkelijk alternatief en dus minder verkeer....
Door John 13 uur geleden
Verbod op verkoop auto's met verbrandingsmotor?: Dit vinden de grootste Vlaamse Partijen (Verkiezingen 2024)
Ik ben blij dat ik al zo oud geworden ben (62) en tegen die tijd (2035) waarschijnlijk geen auto...
Door Ricardo 15 uur geleden
Nooit meer file!: Zo willen de grote Vlaamse Politieke partijen dit aanpakken (Verkiezingen 2024)
Ik hoor ze allemaal graag praten, maar ze zullen het nooit kunnen realiseren. Allemaal...
Door Ricado 15 uur geleden
Autosalon van Brussel is terug van weggeweest! (februari 2025)
Ik denk dat de BAS beter hun event schrapt om hun broek er niet helemaal aan te scheuren. Dit jaar...
Door FLP 1 dag geleden