Deze elektrische stationwagens kan je kopen in 2024

Elektrische Stationwagens 2024

Heb je een gezonde afkeer tegen de "verhoging" van ons wagenpark maar moet je wel aan de stekker? Dan hebben we goed nieuws voor je, want 2024 kan wel eens hét jaar van de elektrische stationwagen worden.

We moeten er niet flauw over doen, de stationwagen is in Europa op z'n retour. Dat hebben we vooral aan onszelf te danken. Want omdat de Europeaan massaal aan de SUV en crossover gaat, zien merken niet meer in waarom ze fors geld zouden moeten investeren in een minder populair koetswerktype. Toch gooien niet alle automerken de stationwagenhanddoek in de ring. Er is zelfs een elektrische toekomst weggelegd voor auto met rugzakje! Tijd voor een lijst van alle elektrische stationwagens die je in 2024 kan kopen (in België).

1. MG5

Elektrische Stationwagens 2024

De MG5 vierde bij zijn lancering in 2022 meteen een Europese primeur, want dit was de éérste elektrische stationwagen op onze markt. Ook al baseerde hij zich stiekem op de Roewe Ei5 die in 2017 al het levenslicht zag. Hoewel hij ondertussen al een kranig oudje is, laat hij vaak nieuwer gerief op deze lijst in het stof bijten door zijn prijs. In de wandelgangen doet trouwens het gerucht dat hij dit jaar een nieuwe generatie krijgt.

- SPECS -
Beschikbaar: Ja
Vermogen: 156 pk tot 177 pk
Batterij: 46 kWh tot 57,4 kWh (netto)
Range: 320 km tot 400 km (WLTP)
Laden: 11 kW AC, 87 kW DC
Koffer: 479 liter
Prijs: Vanaf 35.885 euro


2. Porsche Taycan Cross Turismo/ Sport Turismo

Elektrische Stationwagens 2024

Is de Taycan Sport/ Cross Turismo écht een stationwagen? Het is een vraag die al meermaals passeerde op onze redactie. Met een koffer van 446 liter waar je - mits wat duwen - een fiets in kwijt kan durven we stellen van wel. Dit jaar krijgt de Taycan een facelift. Dus misschien loont het wel om te wachten tot dit najaar om er eentje aan te schaffen.

- SPECS -
Beschikbaar: Ja
Vermogen: 326 pk tot 625 pk
Batterij: 71 kWh tot 83,7 kWh (netto)
Range: 431 km tot 489 km (WLTP)
Laden: 11 kW AC, 268 kW DC
Koffer: 446 liter
Prijs: Vanaf 98.949,77 euro


3. Audi A6 Avant e-tron

Elektrische Stationwagens 2024

Dit is er eentje waar leasingland al geruime tijd naar snakt, de elektrische variant van de lange tijd populaire A6 Avant. Die A6 Avant e-tron zouden we eindelijk dit jaar te zien krijgen. Al verhult hij zich momenteel nog in een sluier van mysterie over technische specificaties. In de wandelgangen wordt gefluisterd dat hij uit zal pakken met een accu van maximaal 100 kWh en vermogens richting de 700 pk.

- SPECS -
Beschikbaar: Vanaf Q4?
Vermogen: N.b.
Batterij: N.b.
Range: N.b.
Laden: N.b.
Koffer: N.b.
Prijs: N.b.


4. BMW i5 Touring

Elektrische Stationwagens 2024

Audi is niet het enige Duitse premiummerk dat dit jaar in de spotlight wil lopen met zijn elektrische stationwagen. Want ook BMW komt met de i5 Touring op de proppen. Gezien de i5 Berline al rond toert op onze wegen hebben we hier wel een beter zicht op de specs. Nu al de redactiefavoriet: de i5 M60 Touring, een station met vlot 600 pk en genoeg plaats voor Fifi en zijn vriendjes.

- SPECS -
Beschikbaar: Vanaf Q1
Vermogen: N.b.
Batterij: N.b.
Range: N.b.
Laden: N.b.
Koffer: N.b.
Prijs: N.b.


5. Opel Astra Sports tourer Electric

Elektrische Stationwagens 2024

De Duitsers hebben duidelijk de smaak van de elektrische stationwagen te pakken. Want ook Opel doet zijn Duit(s) in het zakje. De Astra Sports Tourer Electric kruipt nét over de 40.000 euro en wil met zijn efficiënte aandrijflijn en hoogwaardige afwerking een vuist kunnen maken tegen de Chinese concurrentie.

- SPECS -
Beschikbaar: Ja
Vermogen: 156 pk
Batterij: 50.8 kWh (netto)
Range: 413 km (WLTP)
Laden: 11 kW AC, 100 kW DC
Koffer: 516 liter
Prijs: Vanaf 41.990 euro


6: Peugeot e-308 SW

Elektrische Stationwagens 2024

Wat Opel je wel niet vertelt is dat ze voor de elektrische Astra van hierboven hun Dijon mosterd gingen halen uit Frankrijk. Want de Astra Electric mag je gerust zien als het tweelingbroertje van deze Peugeot e-308 SW. Onderhuids zijn deze auto's nagenoeg identiek, waardoor je de verschillen in prijs en kofferruimte moet gaan zoeken.

- SPECS -
Beschikbaar: Ja
Vermogen: 156 pk
Batterij: 50.8 kWh (netto)
Range: 410 km (WLTP)
Laden: 11 kW AC, 100 kW DC
Koffer: 608 liter
Prijs: Vanaf 44.785 euro


7. Volkswagen ID.7 Tourer

Elektrische Stationwagens 2024

Zeg niet meer "Variant", de toekomstige stationwagens van Volkswagen zullen door het leven gaan als Tourer. Toch als er een stekker aan vast hangt. De ID.7 Tourer is een EV van een nieuwe generatie bij het merk. Met een riante koffer en lekkere range voor een aanvaardbaar prijskaartje.

- SPECS -
Beschikbaar: 2024
Vermogen: N.b.
Batterij: N.b.
Range: N.b.
Laden: N.b.
Koffer: N.b.
Prijs: N.b.

Deze lijst werd het laatst opgefrist op 10/01/24

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Kevin 01:55
afbeelding van Kevin

Opel en Peugeot zijn ombouwdozen ven ice wagens. Daar blijf je best van weg!
Piepkleine accu's met de daarbij horende range...

Basisversie die geen warmtepompen hebben en verkocht worden voor meer geld dan een Tesla Y.

Je moet echt wel wat hebben tegen Tesla om daar voor te kiezen want je krijgt minder range. minder bagageruimte. minder tech. simpelweg alles minder.

De mg5 is altijd al oudbollig geweest en ook daar zie je het nadeel van het ombouwen van een ice. zelfde verhaal dus onbruikbaar.
Wel heeft ie een betere prijs.

Alle echte Duitse dikke jongens zijn voor ons gewone werkmens ONBETAALBAAR.
Of je bent goed zot en gaat 50.000€ lenen
of je kiest boor een full leas...
Hoe zot kan je zijn om 1.000€ per maand te betale´ voor een AUTO

FLP 10:23
afbeelding van FLP

Want een Tesla is wel betaalbaar voor de gewone werkmens? :'D

this 11:11
afbeelding van this

BMW heeft ook een omgebouwde ICE's. En ondanks dat kan de iX3 echt goed mee met de concurrentie die wel pure EV's gebouwd hebben in dat segment.

Waxweazel 08:29
afbeelding van Waxweazel

Enkel de MG5 is van prijs interessant. Al de rest is voor normale particuleren niet te doen.

Jeroen 15:17
afbeelding van Jeroen

WLTP-range bij electrische auto's is het grootste bedrog. Een batterij van ong. 50KWh en een range van ong 400 km???
Dat zal wel, ik rij meer dan 80 % op autosnelwegen, tenzij je maar 100 rijdt is het verbruik heel snel meer dan 20 KWh per 100 km. Voor mij totaal onpraktisch een elektrische wagen en al zeker de schandalig hoge prijzen. Voor de gewone werkmens bijna niet te betalen.

this 09:04
afbeelding van this

Bedrog is het niet, het is gewoon een testmethode in een situatie die bij veel mensen niet van toepassing is. Maar zeker haalbaar als je een gelijkaardig rijprofiel zou hebben. Trouwens 100km/u is overdag de norm in Nederland en daar haal je al sneller een verbruik die in de buurt ligt van WLTP (in de zomer weliswaar).
Ze zouden beter verschillende verbruiken/bereik weergeven, het bereik bij stadsverkeer en het bereik bij snelwegverkeer aan 120km/u. Dan zou je al beter kunnen inschatten hoe het in jouw situatie zal worden.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws