Dit zijn de beste bedrijfswagens van 2023 (Welke bedrijfswagen kiezen?)

Beste bedrijfswagen belgie 2023 info

In de markt voor een bedrijfswagen maar geen idee waar te beginnen? Geen nood! Want Autofans somt de 10 beste bedrijfswagens in België op die het meeste waar voor je geld bieden.

Met een focus op vergroening duwt de Belgische overheid zakelijke rijders richting de elektrische auto. Wat moet je echter kiezen als je in 2023 de kans krijgt om een bedrijfswagen / salariswagen aan te schaffen? Hieronder sommen we de - volgens ons - beste bedrijfswagens op die je momenteel kan kopen, voor ieders budget en in willekeurige volgorde.

1: Tesla Model Y

Beste bedrijfswagen belgie 2023 info

Met ondertussen al dik 9.000 inschrijvingen is de Model Y de meest populaire auto van 2023 in België. De reden daarachter hoef je niet al te ver te zoeken. Zo is het uiteraard een Tesla (imago), een SUV (populariteit) en is hij beduidend goedkoper dan zijn naaste concurrenten (hoor je dat, VW?). Daarnaast rijdt hij voortreffelijk, is het een computer op wielen en kan hij door zijn efficiënte aandrijflijn uitpakken met een riante range. En o ja, de koffer is ook nog eens aanzienlijk.

ONZE KEUZE: Model Y Long Range
CHECK HIER ONZE REVIEW!


2: Tesla Model 3

Beste bedrijfswagen belgie 2023 info

Ach kom, laat ons meteen de Tesla's achter de rug hebben. Want naast de Model Y is deze Model 3 die andere topper in leasingland. Tegenover zijn hoger broertje is hij goedkoper en efficiënter, waardoor je nog nét wat verder geraakt op een volle accu. Hoewel - door de lancering van de Model Y - zijn populariteit wat was afgenomen, kreeg hij zopas een facelift. Waardoor de "M3" terug een frisse verschijning is op je oprit.

ONZE KEUZE: Model 3 Long Range
CHECK HIER ONZE REVIEW!


3: MG MG4

Beste bedrijfswagen belgie 2023 info

Hoewel je 'm nog niet vaak tegenkomt in het straatbeeld, is de MG4 van het Britse MG furore aan het maken in Europa. Logisch ook, want deze elektrische knaap doet alles wat een Volkswagen ID.3 kan... maar dan beter. Met een plezant rijgedrag, efficiënte aandrijflijn en bijna absurd laag prijskaartje. Met de introductie van een 435 pk sterke XPower en een Extended Range met +500 km range heeft MG voor ieders wat wils.

ONZE KEUZE: MG4 Trophy Extended Range
CHECK HIER ONZE REVIEW!


4: BMW i4

Beste bedrijfswagen belgie 2023 info

Bij BMW houden ze niet van half werk en dat merk je aan de i4. Want hoewel de strakgelijnde sedan een hoop batterijen meezeult, straalt hij freude am fahren uit. Daarnaast is het interieur om duimen en vingers af te likken én kan hij opvallend efficiënt uit de hoek komen. Ondertussen kaapt grote broer i5 misschien wat de aandacht weg, maar stiekem is deze i4 het familielid die je moet hebben.

ONZE KEUZE: i4 eDrive40
CHECK HIER ONZE REVIEW!


5: Mercedes EQB

Beste bedrijfswagen belgie 2023 info

Stel: je hebt een roedel kinderen thuis rondlopen, en die kinderen moet geregeld in troep getransporteerd worden. Dan is je keuze in bedrijfswagenland beperkt. Want enerzijds heb je een zevenzitter nodig, maar anderzijds zijn dieselbusjes (of monovolumes) fiscaal gezien compleet oninteressant geworden. Gelukkig springt Mercedes in de bres met de EQB. Want de compacte SUV komt desgewenst met twee extra zitplaatsen in de koffer en biedt daardoor plaats aan in totaal 4 kinderstoelen, 7 volwassenen of een mix van beide.

ONZE KEUZE: EQB 300 Business Line
CHECK HIER ONZE REVIEW!


6: Polestar 2

Beste bedrijfswagen belgie 2023 info

Polestar is er nooit in geslaagd om uit de schaduw van Tesla te komen. En hoewel we dat enkele jaren geleden terecht vonden, is de Polestar 2 sinds zijn facelift een veel completer pakket geworden. Hij rijdt een stuk leuker (bedankt, achterwielaandrijving!), gaat zuiniger om met zijn energie (eindelijk wat range) en hij ziet er nog steeds uit als een kunstwerk op wielen. Blijf gewoon weg van het Performance Pakket.

ONZE KEUZE: Polestar 2 Long Range Single Motor
CHECK HIER ONZE REVIEW!


6: Volvo EX30

Beste bedrijfswagen belgie 2023 info

We hebben er nog geen meter mee gereden (stiekem wel), maar we voelen aan onze kleine teen dat deze compacte SUV van Volvo een absolute hit gaat worden. De prijs is meer dan schappelijk, de onderhuidse architectuur hypermodern en het design om voor te smelten. Vervelend detail... hoewel hij vandaag al valt bestellen, zal je 'm niet voor 2024 kunnen rijden.

ONZE KEUZE: EX30 Single Motor Extended Range
CHECK HIER ONZE REVIEW!


7: BMW iX

Beste bedrijfswagen belgie 2023 info

Nee, loop niet weg in afschuw door zijn design. Want achter de polariserende schulp, schuilt een warme lieve beer. De iX is een absurd comfortabele auto die je de vraag doet stellen waarom mensen nog een Rolls-Royce kopen. Het interieur is voortreffelijk, het rijcomfort buitenaards en de koffer op het niveau van een bestelbusje. Als je 'm dan nog in een donkere tint neemt, dan vergeef je zijn visuele zonde.

ONZE KEUZE: iX xDrive50
CHECK HIER ONZE REVIEW!


8: Mercedes C-Klasse

Beste bedrijfswagen belgie 2023 info

Stel dat je echt geen zin hebt in een elektrische auto en bereid bent om de uitdoofregeling voor plug-inhybrides (meer info onderaan dit artikel) te ondergaan. Dan moet je niet verder zoeken dan de C 300 de Break. Een dikke plug-indiesel met forse prestaties, een hallucinant laag verbruik en een voortreffelijke koffer. Dit zou - in een ander België - wel eens dé populairste leasingauto kunnen zijn.

ONZE KEUZE: C 300 de Break AMG Line
CHECK HIER ONZE REVIEW!


9: Porsche Taycan

Beste bedrijfswagen belgie 2023 info

Porsche heeft nog nooit zo veel auto's verkocht in België en daar mag je deze Taycan voor bedanken. Want plots kon de zakelijke rijder (lees: de meer succesvolle bedrijfsleider) zonder gêne een Porsche op de parking parkeren. En terecht! Want de Taycan brengt de emotie van een 911 naar de elektrische wereld. Dit is wie de Panamera altijd heeft willen zijn.

ONZE KEUZE: Taycan 4S Cross Turismo
CHECK HIER ONZE REVIEW!


10: Skoda Enyaq

Beste bedrijfswagen belgie 2023 info

Waarom de Skoda Enyaq niet in de top 3 van meest populaire bedrijfswagens staat in België? Het is ons eigenlijk een raadsel. Want de Enyaq brengt alle sterktes van een Skoda naar het elektrische landschap. De Enyaq is een plaatje, krijgt een fraai interieur en heeft een koffer die wel eindeloos lijkt. Het is niet 's werelds meest spannende auto, maar wat hij doet... doet hij voortreffelijk.

ONZE KEUZE: Enyaq Sportline 85
CHECK HIER ONZE REVIEW!


Dit zijn (momenteel) de 5 meest populaire bedrijfswagens in België

Heb je lak aan bovenstaande lijst en wil je gewoon één van de populairste bedrijfswagens van België op de kop tikken. Dan hebben we hieronder de top 5, met dank aan sectorfederatie Febiac:
• 1 Tesla Model Y
• 2 Volvo XC40
• 3 BMW X1
• 4 Peugeot 308
• 5 Audi A3


Waarom is een plug-in niet meer interessant?

Je zal het al wel door hebben, onze lijst van favoriete bedrijfswagens wordt gedomineerd door EV's. Daar zit een financiële reden achter, want de federale regering heeft beslist de fiscale aftrekbaarheid en de solidariteitsbijdrage voor bedrijfswagens aanzienlijk te veranderen. Hoewel het tot 30 juni 2023 nog loonde om een plug-in aan te schaffen, is dat per 1 juli 2023 eigenlijk niet meer het geval. Vanaf dan geldt er namelijk een uitdoofperiode. Zo zijn plug-ins gekocht na 1 juli 2023 nog wel 100% aftrekbaar, maar zal die aftrekbaarheid per 2025 jaarlijks met 25% afnemen om tegen 2028 onherroepelijk op 0% te eindigen. Daarnaast zijn ook de brandstofkosten (niet de energiekosten) maar 50% fiscaal aftrekbaar, waardoor de helft van het benzine- of dieselverbruik in de verworpen uitgaven van een bedrijf terechtkomt.

Beste bedrijfswagen belgie 2023 info

Alsof dat nog niet genoeg is, betaal je ook een hogere solidariteitsbijdrage (CO2-taks) en meer VAA als werknemer op een plug-in tegenover een volledig elektrische auto. Simpel gezegd: hoewel het bedrijf waarvoor je werkt je nog met veel liefde een benzine- of dieselwagen zou willen aanbieden, is het dermate fiscaal oninteressant, dat een emissievrije auto (EV, waterstof) de meest logische keuze is. Ach, er zijn ergere dingen op de wereld, niet?

Welke bedrijfswagen heb jij onlangs aangeschaft? En ben je er tevreden van? Laat het weten in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
GLENN 10:32
afbeelding van GLENN

Je moet toch een disclaimer bij de i4 plaatsen. Ervaring leert me dat indien de personen voorin richting 1m80 of groter gaan, de achterste zit plaatsen enkel bruikbaar zijn voor kleine kinderen. Er is zeer beperkte beenruimte achterin en door de verhoogde vloer is er geen plek voor je voeten en zitten je benen in een vervelende hoek. Gewoon oncomfortabel als ik de opmerkingen van passagiers mag geloven.

Dit ding een sedan noemen is een te groot compliment, het is eerder een 2+2 coupe met 4 deuren. Een A5 sportback (vorige wagen) is in vgl een comfortabelere en meer praktische wagen.

Om te antwoorden op jullie vraag: nee ik ben er niet tevreden van. Veel te duur voor hetgeen je krijgt. Belabberde range op de autosnelweg bij normale snelheden en het infotainment is niet gebruiksvriendelijk. Freude am fahren is niet aanwezig indien je jarenlang met klassiek aangedreven BMW's hebt gereden. Met wat ik nu weet zou ik voor een goedkoper model kiezen om van A naar B te rijden en een young/oldtimer voor de lol.

JL 11:10
afbeelding van JL

Mmm, ik weet niet of ik volledig volg. De afstand tussen de zitrijen vind ik echt behoorlijk, en groter dan in menig andere auto.

Waar ik wel in volg is het hoge verbruik en het ongebruiksvriendelijke infotainment.
Een algemeen gebrek aan gebruiksvriendelijkheid, eigenlijk (heb je even?). Met daarnaast de BUGS (heb je even?).

En een algemeen gevoel dat dit een model is ontworpen door boekhouders en marketingjongens. De eersten bezuinigden bruikbare functionaliteit en comfort weg. Onder het motto: "too little is more". De tweede groep besteedde geld aan slecht functionerende fancy stuurknoppen, streelstrookjes en dies meer.

Ik heb al met véél auto's gereden, waaronder menig VW product, en de ID4 is een ondergeschoven kind. Erg jammer. Er zat zoveel meer in. Nu durf ik zeggen dat "zelfs" een Dacia Sandero Gen2 me meer tevredenheid en rijplezier verschafte.
VW is niet meer het huis van vertrouwen dat het ooit was in mijn ogen.

De ID4? Blij dat ik ervan af ben.

GLENN 11:42
afbeelding van GLENN

Mijn ervaring betreft een BMW i4, niet een VW ID4. Of misschien spreken we toch over dezelfde wagen? :-)

Ik heb ook een testrit met een ID4 gedaan en ga volledig akkoord met jou opmerkingen. Zeer ruime en praktische wagen, de rest van de auto was eerder om snel te vergeten.

JL 22:07
afbeelding van JL

Oops. Ik bedoelde wel degelijk de ID.4

Chris 19:11
afbeelding van Chris

Niet zo populair als bedrijfswagen in België, maar na een hele rits 7 Audi's en een leuke BMW 5 Luxury edition, heb ik voor de Mustang Mach-E premium gekozen. Ongerust of die eerste elektrische auto wel zou meevallen, dat wel.
Maar mensen, wat een zalige auto, zeg. Met 600 km WLTP -ik haal 500km in real life-, veruit de beste lane assist and adaptive cruise control, een stoere look, sublieme driver assists ivm Audi en BMW, en zowat alle opties die BMW 5 te bieden had, is dit de auto waar ik in de afgelopen 20 jaar het meest plezier aan heb.
En zoveel minder saai dan vele andere elektrische auto's.

Jos D. 08:54
afbeelding van Jos D.

Ford zelf heeft er alvast heel wat minder plezier aan want ze maken méér dan 1 miljard dollar verlies op hun EV divisie.

MarcJ 07:29
afbeelding van MarcJ

Eigenlijk heb ik meer aan de ervaringen van de gebruikers dan aan het artikel.
Dank u aan Glen, JL en Chris.

MrPonrow 19:02
afbeelding van MrPonrow

Oei, juist een I4 besteld en nu lees ik hier dat dit helemaal geen goeie auto is. :D
Anyway, van de 4 wagens we afgelopen jaar besteld hebben staan er 3 in deze lijst...
Of hoe de overheid ons stuurt in ons koop gedrag.

this 09:21
afbeelding van this

De nadelen van de i4 heb je wellicht zelf al ontdekt in de showroom. Want het gaat vooral om ruimte. En als het goed is, heb je dat allemaal wel bekeken in de showroom en dan bepaald of het een nadeel is voor jou of niet.

GLENN 10:07
afbeelding van GLENN

Geen paniek, waarschijnlijk/hopelijk voldoet de auto wel aan jou verwachtingen :-)

Iedere test is precies altijd een goed nieuws show (niet specifiek gericht op Autofans of de i4 in het bijzonder), dus af en toe een kanttekening erbij plaatsen mag wel.
Voor mij persoonlijk is de auto de meerprijs niet (meer) waard. Over smaken en kleuren ...

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws