
Lexus breidt zijn gamma nog een keertje uit, en dat doet het naar beneden. Deze LBX is namelijk compacter dan een Lexus ooit eerder was, maar schrijf hem daarom niet meteen af. Zo biedt de kleine crossover flink wat troeven ten opzichte van platformgenoot Toyota Yaris Cross, of zelfs de grotere Lexus UX…
Lexus gaat verder waar Audi opgeeft. Momenteel is die laatste als enige van de Duitse Drie namelijk actief in het B-segment met de A1 en de Q2, maar beide modelletjes krijgen na hun huidige generaties geen opvolgers meer. Dan zou eigenlijk alleen nog de DS 3 overblijven als compacte premiumspeler, maar niet als het van Lexus afhangt. Maak dus kennis met de Lexus LBX.
Compacter en toch ruimer
Van buitenaf blijft die alvast helemaal Lexus, of toch indien je hun nieuwe designtaal inmiddels gewend bent. Zo verhuist de Spindle Grille enigszins naar onder om plaats te maken voor een doorlopende sierstrip die twee fronsende LED-koplampen met elkaar verbindt. Achteraan gebeurt dat dan weer door middel van een lichtbalk, die hier het contour van de lichtunits volgt om ’s nachts een herkenbaar silhouet te vormen. Dat alles kleeft echter wel op een aanzienlijk kleinere carrosserie dan we gewend zijn. Zo meet de LBX amper 4,19 meter in de lengte, 1,83 meter in de breedte en 1,55 meter in de hoogte waarmee hij zich de compactste Lexus ooit mag noemen.

Dat beloof je dus ook binnenin te gaan merken, al valt het in vergelijking allemaal wel mee. Zo is de koffer 332 liter groot, wat hem zowaar ruimer maakt dan die van de nochtans struisere Lexus UX. Zij die dat model kennen weten echter dat dat nu ook niet bepaald moeilijk is, en zo hinkt de bagageruimte van de LBX wel 65 liter achterop die van platformgenoot Toyota Yaris Cross. Dat vergeet je echter geheid bij het zien van het interieurdesign van de compacte Lexus, want daar waan je je gewoon in een kleine NX. Reken bijvoorbeeld op een lekker breed infotainmentscherm van 9,8 inch, aangevuld door een 12,3 inch groot bestuurdersdisplay.
Europese breakthrough?
We hadden het al over de Toyota Yaris Cross waar deze Lexus zijn GA-B-platform mee deelt, maar dat betekent niet dat de auto’s onderhuids identiek zijn. De LBX krijgt namelijk een grondig herziene versie van de op zich al herziene aandrijflijn die een weekje geleden nog debuteerde op de Toyota Yaris. Zo haalt de Lexus geen 130 maar wel 136 pk uit de combinatie van een 1.5-liter driecilinder en een elektromotor, of twee indien je hem bestelt met E-Four-vierwielaandrijving. De LBX sprint ermee naar de 100 km/u in 9,2 seconden terwijl hij ook lekker zuinig zou moeten blijven, want zijn nieuwe accu kan meer stroom opslaan en afleveren dan voorheen. Ook de verbrandingsmotor zelf werd trouwens onder handen genomen, want die beschikt over een nieuwe balansas om de typische driecilindertrillingen tot een minimum te beperken.

Dat moet dus zorgen voor de nodige rust binnenin, en als dat nog niet genoeg is kan je de LBX bestellen in één van vier ‘sferen’: Elegant, Relax, Emotion en Cool. Die eerste twee spelen het klassieker terwijl de Emotion- en de Cool-uitrustingsniveaus mikken op de sportievere, jongere kopers. Daarnaast is er ook een Bespoke Build-gamma waarmee je de LBX naar smaak kan personaliseren dus je merkt het al: Lexus gaat all-in met deze compacte crossover. Zijn naam staat dan ook voor ‘Lexus Breakthrough Crossover’, dus er moeten er flink wat op de Europese wegen gaan verschijnen. Hoeveel je moet neertellen om daar deel van uit te maken, leren we in aanloop naar de productiestart begin 2024.
Recente reacties
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
Ze weten waarschijnlijk niet meer van welk hout nog pijlen te maken. Mercedes en BMW pakken het...
Door Jos D. 1 dag geleden
Mercedes E 300d 4Matic Break is minst vervuilende auto ter wereld (met verbrandingsmotor)
Alleen maar goeds dat Mercedes dit voor elkaar krijgt. Maar het totale plaatje mag niet vergeten...
Door Johan Haspeslagh 1 dag geleden
Volvo opent aanval op Lynk & Co met "Volvo Abonnement": Een XC40 per maand, zakelijk of prive
Inderdaad. Hopeloos bedrijf. Ook heel nare en slechte ervaring mee!
Door Marc Van Goethem 1 dag geleden
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
A4 wordt A5, A6 wordt A7. Iets zegt mij dat daar een prijsverhoging aan zal vast hangen.
Door John 2 dagen geleden