Rijtest: Opel Antara 2.2 CDTI 4x4

opel antara rijtest

Begin dit jaar kreeg de Opel Antara een facelift opgespeld. De veranderingen zijn optisch amper waar te nemen, en dat doet het harde werk van de ingenieurs alle oneer aan. Want onder die gekende huid schuilt een hoop nieuwe technologie. Tijd om na te gaan hoe hard die ingenieurs gewerkt hebben.

Laten we beginnen bij de te beperkte wijzigingen die Opel doorvoerde. In de aanloop van een nieuwe compacte SUV in 2012 dacht Opel de Antara nog snel op te frissen zodat die er weer even tegen kan. Die wijzigingen bleven echter beperkt tot enkele details. Zo merken we nieuwe mistlampen, nieuwe achterlichten, een vernieuwde grille en vernieuwde bodembeschermers. De Antara oogt daarmee langsvoor vooral dik. Een dikke snuit die vooral heel hoog oogt staat wat contradictorisch tegenover de onschuldig ogende achterzijde. De achterlichten werden in de hoogte afgewerkt, waardoor de Opel achteraan wat stoerheid mist.

opel antara rijtest

Binnenin werd er volgens Opel gewerkt aan betere materialen. Onze variant kreeg het Premium Pack mee en we mochten ons daardoor nestelen in lederen zetels. Veel meer luxe dan dat vonden we niet terug in de Antara. De middenconsole mocht dan wel vernieuwd zijn, we vonden het er nog steeds heel 'camionette' uitzien. Grote knoppen, veel plastic en veel platte delen binnenin. Het geeft geen blijk van detailwerk maar nodigt uit tot rubuuste bediening. Over de ergonomie van het interieur valt dan weer geen slecht woord te zeggen. Duidelijke knoppen die een logsiche plek krijgen. De middenconsole neemt immers die mate aan, dat er sowieso veel plek is om alle knopjes duidelijk weer te geven. De knoppen voelen ook kwalitatief aan en laten zich goed bedienen. De elektrische handrem is een technologisch snufje dat ons meer ruimte biedt binnenin. Ruimte die er niet te veel is. Want naast het grote opbergvak onder de armsteun misten we wat leuke opbergvakjes in de Antara. Zo vonden we in ons testmodel een verouderde oplader terug voor een GSM die vandaag alleen maar in musea is terug te vinden. Verloren plaats dus. Aan ruimte is er hoe dan ook geen overschot, ook achteraan niet. Hoewel de afmetingen van de Antara anders zouden doen vermoeden zit je achteraan echt krap, misschien wel te krap. Je hebt een goede zit, maar lange benen zijn er niet welkom. Geen ideale reispartner voor 5 volwassenen, vonden wij. Ze zouden het al moeilijk hebben om alle bagage deftig in de Opel te krijgen. Ook hier lijken de afmetingen langs buiten stevig te bedriegen, want de koffer is niet groot. Drie voetbalzakken naast elkaar en de koffer zit vol. Daarin scoren zelfs sommige sedans beter.

opel antara rijtest

Onder de kap vinden we een nieuwe 2.2 CDTI terug met in ons geval 163 pk en 300 Nm. Dat is de zwakste variant van die motor, de sterkere krijgt 184 pk en 400 Nm mee. Opel denkt dat 65% van de geplande 1.000 te verkopen Antara's in België en Luxemburg deze diesel zullen zijn. Net daarom dat we ook voor deze variant kozen. Dat nieuwe blok is Euro5-conform en staat in het rijtje van twee diesels en een benzine. Onze 2.2 CDTi is verkrijgbaar met tweewiel- of vierwielaandrijving. Wij testten de vierwielaangedreven variant die een vernieuwde technologie onder de kap krijgt. Zo zal het systeem het vermogen steeds optimaal verdelen bij gripverlies.

De grote diesel wordt gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, al kan je ook voor een automaat kiezen. Beide versnellingsbakken zouden volledig zijn vernieuwd, maar we herkennen de Opel trekken opnieuw tijdens het schakelen. Ook dit keer legt Opel een te stroeve versnellingsbak op tafel. De verzetten zijn zwaar, zoals we eigelijk van Opel gewoon zijn. Gelukkig doet de motor wel goed zijn werk. Eens je de juiste versnelling koos en op kruissnelheid bent, op de autosnelweg bijvoorbeeld, dan is de Antara een enorm aangename wagen. Zeer comfortabel door de hoge zit, maar ook door de vernieuwde isolatie (3 decibel minder lawaai binnenin ten opzichte van zijn voorganger). De sprint tot 100 zou hij volgens de boekjes in 9,9 seconden doen, maar de stroeve bediening gooit roet in een snelle acceleratie. Gewoon rustig meedraaien in het stadsverkeer lijkt ons dus een betere strategie dan telkens snel naar de 100 km/u te willen spurten, want winnen doe je toch nooit. Hetzelfde geldt voor het vebruik. Als je zuinig wil rijden koop je hoe dan ook geen 4x4 SUV, dan zijn er voldoende alternatieven, zelfs binnen het Opel gamma. Officieel speldt Opel 6,6 liter per 100 kilometer op, wij noteren 9,2 liter. In dat gemiddeld verbruik zit 400 kilometer autosnelweg. Daar ligt het gemiddelde verbruik een stuk lager, maar met tegenwind zie je dat verbruik weer stevig toenemen.

opel antara rijtest

Dat Opel aanwezig blijft in de steeds groeiende SUV-markt is niet meer dan verwacht. Maar de concurrentie zit niet stil en qua gebruiksvriendelijkheid kan deze Antara nog wat verbeteren. We denken aan meer ruimte op de achterbank, meer kofferruimte en enkele leuke opbergvakjes. De afwerking is prima, maar de gebruikte materialen ogen goedkoop, wat uiteindelijk analoog is met de prijs van de wagen. Onze Opel Antara kost basis (met de Cosmo en dus top uitvoering) 29.980 euro. Kies je voor de voorwielaangedreven variant in zijn pure en dus basisuitvoering, dan leg je 22.230 euro op tafel.

Dat maakt van deze Opel een prima trekwagen voor zelfstandigen of elke andere medemens die regelmatig iets moet versleuren. Goedkoop in aanschaf, Duitse kwaliteit op vlak van onderhoud en met zijn 4x4 goed voor een trekktracht van 2 ton. Als gezinswagen zien we deze Antara geen grote brokken maken, daarvoor zijn enkele concurrenten ( de Hyundai iX35 en Quasqai+2 bijvoorbeeld) al wat beter af.

Tekst: Pieter Aertgeerts
Foto's (per uitzondering) via Opel
Met dank aan Opel voor de testwagen

Specificaties

Motor

2.2 CDTI

Vermogen

163pk

Koppel

300 Nm

Overbrenging

6-traps manueel

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 885 kg

Topsnelheid

200 km/u

Prijs testwagen

€ 29 980.00

Prijs basismodel

€ 22 230.00

0 tot 100 km/u

9.90 sec

Gemiddeld testverbruik

9.20 L/100km

Min. kofferinhoud

402 L

Max. kofferinhoud

795 L

Auteur: Pieter A.
Reacties: 3 reacties

Tags

suv

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
6 van 8 eigenaars gesproken antara probleem auto 00:19
afbeelding van  6 van 8 eigenaars gesproken antara probleem auto

antara stug schakelen brandstofmeter geef maar wat boordcomputer onregelmatige aanduiding crus cotrol valt geregeld uit

hans 21:33
afbeelding van hans

En toch blijft het een knappe wagen. Voor een beperkt budget overigens. Ik heb mijn 2.2 cdti gisteren alvast besteld. Sandy beach met bruinlederen zetels maakt hem compleet.

Ronny 23:20
afbeelding van Ronny

De automatische verlichting, dat kan ik ook. Zowel dag als nacht branden alle lichten inclusief de xenon groot lichten het enige dat varieert is de dashboard verlichting.
Anti car jacking doormiddel van sluiten van alle deuren bij een bepaalde snelheid is onmogelijk.
Follow me home verlichting moet telkens worden gereactiveerd kan niet automatisch.
Met de sleutel kan je enkel de deuren openen en of sleuten niks anders.
Dit is mijn 5e Opel, zou wel eens de laatste kunnen zijn.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws