Tussenstand inschrijvingen 2023: bijna 40 procent heeft stekker, maar particulier hinkt achterop

Tesla Model Y inschrijvingen 2023

Het derde kwartaal van 2023 zit erop dus het is weer tijd voor een tussenstand in de elektrorace. Zo heeft bijna 40% van de nieuw ingeschreven auto’s in ons land tegenwoordig een stekker en vechten de elektrische auto en de plug-inhybride er om de eer. De particulier zit daar echter voor niks tussen...

Midden dit jaar kwam de fiscus grondig roet in het eten van de plug-inhybride gooien. Bedrijven die vanaf 1 juli 2023 namelijk nog zo’n PHEV bestelden, kwamen ermee terecht in een systeem dat de aftrekbaarheid stelselmatig verminderde. Zo moesten professionelen gestimuleerd worden om hun stekkerhybrides te laten staan ten gunste van een zuiver elektrische auto… Twee keer raden dus welke inhaalbeweging we zien ontstaan in de nieuwe inschrijvingen.

Historisch lage CO2-uitstoot

Sectorfederatie FEBIAC heeft namelijk de inschrijvingscijfers vrijgegeven voor de eerste negen maanden van dit jaar en jawel: daarin zien we een mooie stijging aan volledig elektrische auto’s. Die zijn momenteel goed voor 18,3 procent van de nieuw ingeschreven auto’s, alweer 1,8 procent meer dan in de eerste helft van het jaar. Daarmee moet de EV de PHEV nog steeds laten voorgaan met 20,4 procent marktaandeel, maar lijkt de inhaalbeweging wel ingezet aangezien dat maar 1,1 procent meer is dan drie maanden terug. Samen brengen ze het percentage aan auto’s met een stekker trouwens op 38,8 procent terwijl alle geëlektrificeerde modellen samen goed zijn voor 46,2 procent marktaandeel. Dat merk je dan ook aan de gemiddelde CO2-uitstoot, die met zijn 86 g/km nooit lager stond.

Inschrijvingen nieuwe auto's 2023

Met al die elektrificatie ziet het er dus niet goed uit voor de verbrandingsmotoren, al vinden we daar wel nog steeds de populairste individuele aandrijving terug. Zo houdt de benzinewagen nog 43,7 procent van de markt in handen en tel je daar al die auto’s met elektromotoren bij op, dan merk je al hoe slecht het gesteld is met de dieselmotor. Die zakt namelijk voor het eerst onder de 10 procent met slechts 9,3 procent marktaandeel maar het kan altijd nog erger, want CNG en LPG halen niet eens meer de 1 procent. De minst populaire der geëlektrificeerde auto’s is dan weer de full hybrid zonder stekker, en laat dat nu net de populairste zijn onder de particulieren…

Op naar EV-subsidie

De professionele koper bepaalt dan ook meer dan ooit tevoren de markt. Maar liefst twee derde van alle nieuwe auto’s die in de eerste negen maanden van 2023 werden ingeschreven, deden dat op naam van een bedrijf. Zij zijn dus verantwoordelijk voor al die stekkerauto’s, en dat mag je bijna letterlijk nemen. Zo werd 91,5 procent van de nieuwe EV’s in ons land ingeschreven door professionelen en dat geldt ook voor 92,2 procent van de plug-inhybrides. Vooral voor die eersten zal die trend zich dus gedurende de rest van het jaar verderzetten, al zou daar volgend jaar wel eens verandering in kunnen komen. Dan trekt de Vlaamse overheid de subsidiepot namelijk open voor particulier aangekochte elektrische auto’s.

Inschrijvingen nieuwe auto's 2023

Voorlopig blijven het dus vooral de bedrijven die aan de EV gaan, en die bedrijven doen dat het liefste in een Tesla Model Y. Sterker nog: die Amerikaan schopt het ook tot de algemene top van meest ingeschreven auto’s gedurende de eerste negen maanden van 2023. Ook de nummer twee — de Volvo XC40 — dankt zijn positie aan de professionelen, en dat geldt ook voor de nummer drie: de BMW X1. Pas op de vierde plek van de algemene ranking vinden we de populairste auto onder de particulieren: de bescheiden Dacia Sandero.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Benni 16:04
afbeelding van Benni

Misschien door de prijzen van die wagens? Bedrijven betalen toch en krijgen kortingen die niet weggelegd zijn voor particulieren

Jos D. 17:12
afbeelding van Jos D.

Klopt perfect. Collega's rijden rond met wagens die ze particulier nooit kunnen betalen.
En ze beseffen dat ook wel hoor :-)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws