Stap maar al uit: Mercedes EQE parkeert voortaan volledig autonoom

Mercedes Intelligent Park Pilot

Met het Intelligent Park Pilot-systeem van Mercedes parkeert de elektrische EQE voortaan volledig autonoom op niveau 4. Je hoeft zelfs niet meer aan boord te zitten. Ook de grotere EQS en de S-Klasse kunnen zich binnenkort zelfstandig tussen de lijnen zetten. Al is er nog wel een flinke ‘maar’ aan verbonden...

Wie sinds vorig jaar een Mercedes EQS of S-Klasse koopt, kan in Duitsland en in Californië kiezen voor het Drive Pilot-systeem. Dat systeem laat autonoom rijden op niveau 3 toe, waarbij je in bepaalde situaties en op afgebakende trajecten – concreet: files op specifieke snelwegen - het stuur kunt loslaten en de controle mag overlaten aan de auto zelf. Die autonome rijhulp breidt Mercedes nu uit met Intelligent Park Pilot, en daarbij gaat Stuttgart zelfs nog een stapje verder: je hoeft er niet meer voor in de auto te zitten.

Mercedes Intelligent Park Pilot

Flinke ‘maar’

Het Intelligent Park Pilot-systeem rijdt namelijk volledig zelfstandig naar een parkeerplek. Om het systeem te gebruiken zijn er twee vereisten: je moet de parkeerplek op voorhand reserveren via de specifieke Mercedes Me-app en – hier komt een enerzijds-anderzijds die niet zou misstaan in een CD&V-partijprogramma - die parkeerplek moet zich in parkeergarage 6 van de luchthaven van Stuttgart bevinden.

In die specifieke parkeergarage hebben de Duitsers samen met toeleveranciers Bosch intelligente infrastructuur uitgerold, zoals een specifieke in- en uitstapzone waar de Mercedes-eigenaars hun auto op pad kunnen sturen of weer kunnen opwachten. De infrastructuur maakt geen deel uit van een proefproject, maar vormt wel degelijk een kant-en-klaar product dat ook voor niet-Duitse klanten beschikbaar wordt, zo bevestigt Mercedes.

Mercedes Intelligent Park Pilot

Als eerste op niveau 4

Activeer je het Intelligent Park Pilot-systeem in de in- en uitstapzone, dan bevestigt de app dat de controle over de auto wordt overgenomen en rijdt de EQE zelf naar de gereserveerde parkeerplek. Volgens de internationale conventies rond autonoom rijden bevinden de Duitsers zich daarbij op niveau 4. Omdat er zich bij het parkeren niemand in de auto bevindt, kan er ook niemand de controle over de auto meer overnemen wanneer dat nodig is. Dat laatste is nog steeds een vereiste op niveau 3.

Mercedes en Bosch zijn de eerste merken wereldwijd die autonoom rijden op niveau 4 als commercieel kant-en-klaar product mogen aanbieden. Intelligent Park Pilot debuteert op de EQE Berline, maar wordt ook snel beschikbaar op de EQS Berline en de S-Klasse. Zelfs op modellen die al werden geleverd, zo belooft Stuttgart. Daarna moet ook de gloednieuwe E-Klasse volgen.

Mercedes Intelligent Park Pilot

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
FLP 12:59
afbeelding van FLP

Dus je stapt uit beneden net na de slagboom en de auto rijdt zelf naar de parkeerplaats? Of moet je er zelf nog naartoe rijden en parkeert de auto zich als je al zo goed als voor de parkeerplek staat? In dat laatste geval lijkt het me nauwelijks nieuwswaardig.

Yvesw 13:50
afbeelding van Yvesw

Dat eerste ;-)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws