500.000ste Mercedes G-Klasse is misschien wel de subtielste in jaren

Mercedes G-Klasse 500000 2023

Rij je tegenwoordig een Mercedes G-Klasse tegen het lijf, dan is de kans groot dat al zijn chroom verduisterd is, er 22-inchwielen onder zitten en er een assortiment AMG-logo’s op kleeft. Ooit was dat echter anders, en naar die tijden wil Mercedes teruggrijpen met dit 500.000ste exemplaar van de G-Wagon.

In 1979 rolde de eerste Mercedes-Benz G-Klasse van de band bij 4x4-specialist Magna-Steyr. Het ging dan ook om het meest toegewijde terreingerief dat ze bij Mercedes ooit al gebouwd hadden, en de G-Klasse belandde vaak in handen van militairen, boswachters en humanitaire hulporganisaties. De laatste jaren is de offroader echter vooral uitgegroeid tot statussymbool en beschikt het gros van zijn cliënteel over een artiestennaam en een paar buitenlandse rekeningen. Daardoor kan je je maar moeilijk meer inbeelden hoe een écht puur exemplaar van de huidige G-Klasse eruit zou zien, maar gelukkig schiet Mercedes zelf te hulp.

Van ‘280 GE’ naar ‘EQG’

Datzelfde Magna Steyr in Oostenrijk heeft zopas namelijk het 500.000ste exemplaar van de G-Klasse geproduceerd, en als je je ogen wat dichtknijpt zou dat er zo eentje uit de beginjaren kunnen zijn. Mercedes is zelfs zo vriendelijk om te laten weten waar ze specifiek op gemikt hebben, en zo moet deze nieuwe G’ met zijn agavegroene lak, zijn vijfspaaksvelgen en zijn geruite interieur doen denken aan een 280 GE uit bouwjaar 1986. Zelfs de lenzen van de iconische richtingaanwijzers op de wielkasten werden in het klassiek oranje gestoken, zoals dat destijds het geval geweest zou zijn.

Mercedes G-Klasse 500000 2023

De kenner ziet echter meteen aan de modernere bumpers en de spiegelkappen dat het hier niet om een oud exemplaar gaat. Achter al die retrotrekjes schuilt namelijk gewoon een G-Klasse zoals die sinds 2018 verkocht wordt, wanneer de auto tot op de kleinste moer in het nieuw gestoken werd. Dat wordt trouwens ook lang niet de laatste G-Klasse, want Mercedes maakt van de gelegenheid gebruik om ons eraan te herinneren dat ze werken aan een zuiver elektrische variant. Die EQG zou zelfs gaan beschikken over een innovatieve accu met een grotere densiteit, kwestie van het apparaat helemaal toekomstbestendig te maken.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws