Nederlandse start-up Lightyear, die momenteel zijn auto op zonne-energie aan het afwerken is, heeft een enveloppe vol geld ontvangen van een wel heel onverwachte afzender. De Zweedse hypercarbouwer Koenigsegg investeert namelijk in het bedrijfje, en hoopt naast geld ook technologische kennis te kunnen delen.
Lightyear is even van onze radar verdwenen de afgelopen jaren, dus bij deze krijg je een korte opfrisser. De start-up belandde in 2018 in onze mailbox met de belofte om een elektrische auto te ontwikkelen die het merendeel van zijn stroom uit de zon zou puren. Sinds het een jaartje later zijn eerste prototype voorstelde onder de weinig inspirerende noemer ‘One’, is het snel beginnen gaan voor de Nederlanders. Dat is ook de immer sympathieke Christian Von Koenigsegg — je weet wel, van Koenigsegg — niet ontgaan, en daarom heeft de hypercarbouwer een partnership met Lightyear op poten gezet.
Kwart miljoen… voor één auto
De start van die samenwerking bestaat uit een flinke investering van Koenigsegg in de start-up, al wil geen van beide partijen zeggen hoeveel geld er over de tafel gegaan is. Het moet hoe dan ook genoeg geweest zijn om de Zweden toegang te geven tot alle patenten van Lightyear, want daar is het Koenigsegg blijkbaar om te doen. Dat klinkt misschien wat vreemd aangezien de ambities van de twee partners zo sterk uit elkaar lijken te liggen, maar ook Koenigsegg is duidelijk op zoek naar veelbelovende manieren om zijn hypercars milieubewuster te maken. Kijk maar naar de Regera, die drie elektromotoren combineert met ’s werelds krachtigste driecilinder voor een totaalplaatje van 1.700 pk…
Veelbelovend is Lightyears zonneauto — die in productievorm niet langer One maar kortweg 0 heet — zeker. Zo belooft hij een actieradius van wel 1.000 kilometer uit zijn accu van 60 kWh. Dat dankt hij niet alleen aan een laag verbruik, maar ook aan de vijf vierkante meter aan zonnepanelen op zijn dak waarmee de auto per dag tot 70 kilometer stekkerloos zou kunnen bijladen. Daarin is Lightyear trouwens niet alleen, want ook het Duitse Sono Motors onthulde zopas zijn interpretatie op een auto die je liefst niet in de garage parkeert: de Sion. Verwacht je dus aan een race naar de productielijn tussen Sono en Lightyear. De titel van ‘laagst geprijsde zonneauto’ mag Lightyear echter alvast vergeten want terwijl Sono ongeveer 30.000 euro voor zijn Sion zal vragen, kost de Lightyear 0 een kwart miljoen.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 16 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden