Gisteren werden de winnaars bekend gemaakt van de International Engine of the Year-wedstrijd. Daarin kiezen juryleden elk jaar opnieuw de beste motor. Ford's 1.0 EcoBoost ging voor de derde keer op rij met de hoofdprijs lopen.
Maar er waren een heleboel troostprijzen, want de IEOTY-verkiezing biedt heel wat categorieën die elks een winnaar moeten hebben.
Zo is er de kleinste categorie tot 1 liter, waarin Ford ook weer de hoofdprijs wegkaapte. Bij de 1.0 - 1.4 liter categorie schoot Volkswagen met de 1.4 TSI Twincharger de hoofdvogel af, terwijl BMW/PSA (1.6 THP) met de prijs ging lopen in de categorie 1.4 - 1.8 liter.
groter en groter
Iets groter is de categorie 1.8 - 2.0 liter, daar was de Mercedes AMG 2 liter turbo de beste, die won overigens ook de categorie 'beste nieuwe motor'. Gaan we naar de 2.0 - 2.5 liter motoren kijken, dan zien we dat Audi's 2.5 vijfcilinder uit onder andere de RS Q3 wint. Dan is het weer aan BMW (3.0 twin-power turbo zessilinder) in de groep 2.5 - 3.0 liter, terwijl de 3.0 - 4.0 liter reeks met de McLaren 3.8 V8 uit de 650S al een heuse supercar als winnaar heeft.
performance en green
Ferrari was dan weer heer en meester in de klasse groter dan 4.0 liter, de 4.5 V8 uit de 458 kaapte daar de hoofdprijs weg, terwijl ze ook in de 'performance engine'-klasse de beste waren. Tesla tenslotte, mocht de 'Green Engine'-trofee in ontvangst nemen voor de volledig elektrische aandrijving van de Model S.
De top3 overall ziet er verder als volgt uit:
1 | Ford 999cc three-cylinder turbo | oa. Ford Fiesta, Focus, C-Max. (1.0 Ecoboost) | 351 ptn. |
2 | Ferrari 4.5-litre V8 | Ferrari 458 Italia / Spider/ Speciale) | 281 ptn. |
3 | Volkswagen 1.4-litre TSI Twincharger | VW, Seat, Skoda. (1.4 TSI)) | 254 ptn. |
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 17 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden