Het was een kwestie van dagen dat Volkswagen ons het persbericht rond de Golf Blue-e-motion ging sturen, en bij deze geschiedde. Het draait in deze Golf uiteraard allemaal rond 1 ding, verbruik. Daarom werd de wagen op de meest aerodynamische manier gebouwd en werd er 315 kilogram aan batterijen in geplaatst. Die batterijen, zo'n 30 accumodules samen goed voor 180 lithium-ion cellen, werden over de hele lengte van de auto geplaatst om zo niet in te moeten boeten in ruimte binnenin. Onder de kofferruimte, achterbak en middenconsoles vinden we al de batterijen terug.
Al die batterijen zijn samen goed voor maximum 115 pk en 270 Nm koppel. Met een volle batterij zou je maximum 150 kilometer kunnen bollen, is je batterij leeg, dan steek je de stekker even in het stopcontact. Die actieradius zou meer dan voldoende moeten zijn. Een marktonderzoek wees immers uit dat 45,8 procent van de werkende Duitsers op minder dan tien kilometer van het werk woont.
De topsnelheid bedraagt 135 kilometer per uur en de sprint naar 100 km/u werk je in 11,8 seconden af. Het volledige vermogen en koppel is wel enkel beschikbaar in de Comfort+ stand. Kies je voor "Normal" dan wordt het vermogen terug gebracht naar 65 kW of 87 pk, de topsnelheid wordt ook naar beneden gehaald tot 115 km/u. De derde en laatste stand is de "Range+" stand, je kan al raden wat er dan gebeurt. Je beschikt dan nog over 65 pk en de topsnelheid bedraagt amper 105 km/u. Daarnaast wordt ook de airco uitgeschakeld om zoveel mogelijk energie te sparen.
Tijdens het rijden zal de Golf gebruik maken van een opgewaardeerd KERS-systeem, dat wil zeggen dat de remkracht gebruikt wordt voor het opladen van de batterijen. De weerstand van het gaspedaal kan ook worden aangepast, hoe zwaarder de tegenkracht, hoe sneller je batterijen zullen worden opgeladen.
De lancering staat gepland voor 2014.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 20 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 20 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden