Ook Nissan LEAF is al uitverkocht

Je hoeft niet premium te zijn of Audi te heten om verrassend uit de hoek te komen wanneer het om verkoopcijfers gaat. Nissan kwam onlangs aanstormen met groen geweld en dat slaagt blijkbaar ook aan. Nissan had verwacht zo'n 12.000 stuks per jaar te produceren van de elektrische LEAF. Maar nu blijkt dat ze reeds 13.000 orders ontvingen, een klein probleem dus.

Om dat op te lossen zoeken ze momenteel met man en macht naar extra productiecapaciteit om aan die grote vraag te voldoen. De LEAF is een hatchback die ruimte biedt aan vijf (volwassen) inzittenden. Ook de actieradius, die zo'n 160km bedraagt, is zeer interessant.

Nog positiever aan deze LEAF is dat hij volgens Nissan de eerste echt betaalbare auto zal zijn met zero-emission. De wagen is ontworpen voor een lithium-ion batterij-aangedreven chassis. Deze batterijen leveren een vermogen van + 90kw. De elektromotor levert zo'n 80kw en 280Nm koppel. De topsnelheid van de LEAF zou zo'n 140km/u bedragen. Welke tijd hij neerzet voor een sprintje naar de 100km/h wordt niet meegegeven. Ik verwacht dat dat rond de 10sec zal liggen, wat best meevalt voor een simpele middenklasser.

Een prijs lijken we nog steeds niet terug te vinden. Er wordt gegokt tussen de 15.000 en 25.000 euro.

Nissan LEAF

Via freep

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Wim 10:00
afbeelding van Wim

jammer

ruben 13:08
afbeelding van ruben

Electrische wagens worden een megasucces juist zoals de zuinige Prius. Het is simpel veel mensen zien de wagen als een grote kost en willen goedkoper rijden dan de huidige brandstofprijzen die ze nu moeten neerdokken.

Porscher 14:49
afbeelding van Porscher

De Prius een groot succes, maar niet de hybride. Na meer dan tien jaar hybride kennis haalt de hybride slechts 2% van de verkoop... Vandaar dat veel mensen sceptisch staan tegenover de elektrische wagen.

Anonieme gebruiker 18:15
afbeelding van Anonieme gebruiker

Echt milieuvriendelijk zijn deze 'zero emissions' toch niet. Als je kijkt naar het productieproces & de afvalverwerking van die 'propere' batterijen...

Porscher 22:14
afbeelding van Porscher

Wel... Nissan heeft een oplossing voor die 'afvalverwerking', verouderde batterijen zullen worden gebruikt als energiebuffer in ontwikkelingslanden, het ging hier vooral over China dacht ik. Het is niet omdat de batterij uit de auto is, dat ze niet meer gebruikt kan worden.

En ja het productieproces. Zit in jou gsm en laptop ook geen li-ion batterij? Heeft de gemiddelde West-Europeaan niet meer dan 1 gsm in zijn bezit? Hoeveel laptops bezit een gemiddeld gezin? En mp3-spelers? Nintendo DS? PSP? Netbooks? Toekomstige Ipad's?
Maak van de elektrische auto geen zwart schaap hé. Ja er zitten duizend laptopbatterijen in, maar het is een stap vooruit in de wereld die wij kennen. Zelf ben ik voor wagens op waterstof, maar daar zit dan weer een grote hoeveelheid platinum in. Zeer duur en het is ten koste van de ontwikkelingslanden waar de ontginning plaats vindt. Ook niet goed zeker?

Dat er in de golf van Mexico een boorplatform duizenden liters olie per dag zit te lekken en BP de ene poging na de andere doet mislukken, dat is niet slecht voor het milieu? Wel, geef mij maar batterijen... *zucht*

BePa 09:56
afbeelding van BePa

Vaak heb ik de indruk dat men er niet bij stil staat dat die elektriciteit ook moet opgewekt worden. Als die moet geproduceerd worden in kerncentrales, gas- of oliegestookte energiecentrales en vervolgens met verlies op het net moet getransporteerd worden, kan je beter rechtstreeks in de auto 'verbranden'.
Ik hoop dan ook dat men bij overheidspremies voor elektrische wagens voorwaarden zal opleggen: Kunnen aantonen dat men d.m.v. een PV-installatie, windmolen of contract voor groene stroom over 'groene stroom' beschikt...

Anonieme gebruiker 22:16
afbeelding van Anonieme gebruiker

Kan iemand mij laten weten wie de producent is van de lithium-ion batterijen ?

Bedankt,

Johan

Anastasia 23:26
afbeelding van Anastasia

Panasonic maakt battarijen voor de elektro-car Tesla ( is een sterk concurrent van Nissan Lief, want die kan 400 km afleggen zonder te opladen ) Wat Nissan betreft, weet ik niet.
grts

Anastasia 23:27
afbeelding van Anastasia

Ik vraag me eigenlijk af, hoeveel dat zou kosten als je dagelijks je electro-mobiel thuis moet opladen. Dan gaat je elektriciteitsrekening toch flink omhog ? Zal het dan nog voordeliger zijn dan een gewone diesel ?

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws