De Porsche 911 blijft één van de grootste iconen in de autowereld, en aan iconen mag je niet raken… Tenzij je het goed doet. Maak dus kennis met de Brabus 900 Rocket R, een monster met zo’n vermogen dat ze waarschijnlijk ook bij Porsche zelf niet goed weten wat ze hier zien.
Zeg je Brabus, dan zeg je bijna in één adem Mercedes. De Duitse tuner verdient namelijk al sinds jaar en dag zijn brood met het oppeppen van modellen met een ster, al moet die ster daarbij wel steevast wijken voor een karikaturale ‘B’ op het front. Dat toont al aan waar we hiermee naartoe willen, want Brabus is helemaal niet gebonden aan Mercedes. Brabus mag gewoon lekker doen wat het wil dus als Brabus bijvoorbeeld een Porsche 911 Turbo S wil doen, wie zijn wij om ze tegen te houden?
Enkel begrensd door zijn banden
Het resultaat gaat door het leven als Brabus 900 Rocket R, en daarin vind je al een eerste hint naar het groteske vermogen van dit apparaat. Zo wisten de gekkerds uit Bottrop met dank aan twee grotere turbo’s maar liefst 900 pk en 1.000 Nm koppel uit de gewoonlijke 3.8-liter zescilinder boxermotor te kietelen, of een mooie 250 pk en 200 Nm meer dan wat de krachtigste productie-911 standaard weet op te hoesten. Daarmee snelt de Brabus nog eens 0,2 tellen sneller naar de 100 km/u, goed voor een tijd van 2,5 seconden en een top van 340 km/u. Die is dan wel elektronisch begrensd, want de Rocket R zou nog sneller kunnen maar zijn bandjes mogelijks niet…
Om alles trouwens zo stevig mogelijk tegen het asfalt gedrukt te houden, trakteert Brabus de Porsche op wat ze zelf de ‘Widestar’-bodykit noemen. Die geeft de 911 naast extra aerodynamische efficiëntie dus een nog bredere look, inclusief lagere bumpers en gigantische luchthappers rond de wielkasten. Die kit is dan ook één van de uiterlijke verschillen tussen deze Rocket R en de Brabus 820 van voorheen want inderdaad: de tuner waagde zich eerder al eens aan de Porsche 911 Turbo S. Toen wisten ze zijn vermogen al op te schroeven tot 820 pk, maar mocht je daarvan wel genieten in openlucht.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden