
Aston Martin is nog relatief jong in de wereld van de SUV, maar ze plaatsen hun naam er meteen al achter een gewaagde claim. Op hun sociale media hebben de Britten namelijk een teaser van een opgefokte DBX geplaatst, en die wordt volgens hen “de krachtigste luxe-SUV ter wereld.”
Het “luxe”-deeltje staat daar misschien wel om een reden, want sinds Tesla een 1.020 pk sterke Plaid-versie van zijn Model X aangekondigd heeft zouden zelfs fabrikanten van supercars al flink uit hun kot moeten komen om de elektro-SUV te verslaan. Daarom lijkt Aston Martin dus te mikken op meer exclusieve concurrenten zoals de Lamborghini Urus, die 650 pk naar zijn wielen kan brengen, of de Porsche Cayenne Turbo GT, goed voor 640 pk.
Geen AMG-Aston?
Om die concurrentie te overtreffen is het dus onwaarschijnlijk dat Aston Martin vasthoudt aan zijn huidige DBX-motor, een biturbo-V8 met 550 pk uit de rekken van Mercedes-AMG. Wel integendeel: als we de geruchtenmolen mogen geloven — en dat doen we in dit geval maar al te graag — zouden de ingenieurs in Gaydon teruggrijpen naar de trouwe V12. Even geleden plaagde de constructeur namelijk ook al met een nieuwe V12 Vantage die eveneens binnenkort onthuld wordt, dus de kans lijkt ons niet onbestaande dat ze hetzelfde motorblok gewoon in hun DBX lepelen. Wij zetten ons geld alvast op de 5.2-liter V12 uit de DBS Superleggera, goed voor 725 pk en bijgevolg ook voor de titel van “krachtigste luxe-SUV.”
De teaser die Aston Martin op zijn Facebookpagina plaatste licht daarnaast ook een tipje van de sluier over het design van hun krachtpatser. De SUV, die naar alle waarschijnlijkheid “DBX S” zal komen te heten, zou alvast aangepaste bumpers meekrijgen met een lagere splitter vooraan en een grote diffuser aan de achterzijde. Daarnaast zien we ook een grotere velgenmaat op de afbeelding, maar meer kunnen we er nog niet op onderscheiden. Afwachten dus tot 1 februari, want dan trekt Aston Martin finaal het doek van zijn monster-DBX.
Recente reacties
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
trajectcontroles, véél rustiger rijden. Bij flitspalen stampen ze op hun rem wat zeker de...
Door markske 56 min geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
het kleine europa is vooral bezig zijn burgers te wurgen. De rest van de wereld doet rustig verder...
Door suskewiet 3 uur geleden
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
Voor dat geld is de nieuwe Toyota Gt 86 steeds de betere keuze Meer pk, manueel en meer rijplezier...
Door Yves 18 uur geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
mensen die sporadisch rijden zijn naar mijn gevoel net diegene die je zo snel mogelijk op EV wil...
Door Adriaan 1 dag geleden