Audi is bezig aan een uitgebreide teasercampagne rond zijn elektrische grand tourer, de E-Tron GT. Die krijgt al meteen van bij zijn debuut een RS-model, dat net als de gewone versies het platform van de Taycan gebruikt. De productieversie is nog niet klaar, maar Ingolstadt is wel al zo vriendelijk de specificaties vrij te geven.
De E-Tron GT zit al een tijdje in de pijplijn en moet Audi’s eerste volledig elektrische grand tourer worden. Hij deelt zijn platform, het J1-platform, met de Porsche Taycan, maar moet meer nog dan die eerste mikken op comfort. Audi zelf noemt zowel de gewone versie van de E-Tron GT als de RS-versie die op hetzelfde moment zal debuteren dan ook zelf “een GT, geen sportauto”.
Bevestiging verwacht
In de tussentijd krijgen we wel al een hoop gedetailleerde informatie te horen, al wil Ingolstadt wel meegeven dat er nog niets van de specificaties 100 procent definitief is. Zo wordt de batterij uiteraard centraal en laag ingeplant met elektromotoren op beide assen, en zou het zwaartepunt lager komen te liggen dan dat van de R8. Het gewicht – reken op zo’n 2,3 ton – wordt net als bij Porsche gedempt via luchtvering met drie kamers.
De velggrootte varieert voorlopig van 19 tot 21 duim, in de optielijst zouden er remschijven uit koolstofvezel komen te staan. Het vermogen van de RS E-Tron GT wordt uiteraard naar de vier wielen gestuurd, want Audi wil ook zijn RS-modellen zoveel mogelijk hand in hand laten gaan met Quattro-vierwielaandrijving. Vierwielsturing is overigens standaard.
Cijfermateriaal
Over naar de cijfers dan maar? De RS E-Tron GT krijgt een batterij met capaciteit van 93,4 kWh, waarvan 83,7 kWh bruikbaar. Een elektromotor van 175 kW (238 pk) op de voorwielen en een van 335 kW (456 pk) op de achterwielen zorgen voor een systeemvermogen van 440 kW (598 pk), al stijgt dat in overboost naar 646 pk. Het koppel bedraagt op zijn beurt 830 Nm.
Een uitdager voor de Porsche Taycan Turbo S of Tesla Model S Performance op de drag strip zal deze RS E-Tron GT niet worden: 0-100 km/u blijft met, volgens Audi, “minder dan 3,5 seconden” nog boven de grens van de 3 seconden. Al spreken we dan natuurlijk wel nog steeds over ingewanden-tegen-de-rug-en-afspraak-bij-de-kinesist-acceleraties. De topsnelheid ligt op 250 km/u.
Dankzij het 800-voltsysteem dat de Taycan ook gebruikt is snelladen aan extreem hoge snelheden mogelijk, waardoor je in een dikke 20 minuten de batterij tot 80 procent zou moeten kunnen bijtoppen. Een WLTP-rijbereik is er tot slot nog niet, al wordt er bij Audi in de wandelgangen gefluisterd dat dit rond de 400 kilometer zou moeten liggen.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 3 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 7 uur geleden
Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)
Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus...
Door this 7 uur geleden
Adieu, GTX: Volkswagen trekt stekker uit sportief, elektrisch label
Wie koopt nu ook zo’n GTX als je voor minder geld een meer sportieve concurrent kan kopen, zoals...
Door Edison 20 uur geleden