Mobia vraagt meer aandacht voor consument in EV-plan Vlaamse regering

Mercedes Ionity charger

Mobiliteitsorganisatie Mobia heeft kennis genomen van het elektrificatieplan dat vandaag bij de Vlaamse regering op tafel komt en is not amused. De experts vragen een haalbaarder tijdspad, meer tegemoetkomingen voor de consument en harmonisering met de plannen van de EU.

Mobia, de koepelorganisatie van mobiliteitsfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO, heeft zijn pijlen gericht op het voorstel dat Vlaams Minister van mobiliteit Lydia Peeters vandaag naar de Vlaamse regering zou meebrengen. Dat voorstel zou in Vlaanderen een einde maken aan de verkoop van nieuwe wagens met verbrandingsmotor vanaf 2027 en ook van tweedehandswagens op fossiele brandstof vanaf 2030.

Deadline-stress

Vooral de deadlines die in dat voorstel naar boven komen zijn volgens Mobia niet helemaal realistisch. Autofabrikanten mogen dan wel sterk aan het inzetten zijn op zuiver elektrische modellen, maar de vraag blijft of er tegen 2027 voldoende aanbod zal zijn om de auto met verbrandingsmotor volledig uit te sluiten. Die kwestie geldt in het bijzonder voor occasiewagens. Zelfs indien er in 2027 genoeg nieuwe elektrische auto’s in omloop zijn wil dat volgens Mobia namelijk nog niet zeggen dat die wagens tegen 2030 al dermate doorgestroomd zijn naar de tweedehandsmarkt om geen enkele auto met verbrandingsmotor meer nodig te hebben. De individuele mobiliteit moet echter nog steeds gegarandeerd blijven.

Ook in het financiële plaatje ziet de mobiliteitsorganisatie graten. Zo gelooft Mobia niet dat de elektrische auto tegen 2025 over alle segmenten heen een gelijkaardig prijskaartje zal krijgen als een auto met verbrandingsmotor. Dit kan volgens hen wel eens in het nadeel uitdraaien van de minder vermogenden. Dezelfde bedenking maakt Mobia zich voor de tweedehandssector, die volledig ontwricht zal worden indien de auto op fossiele brandstof zo’n nabije vervaldatum opgespeld krijgt. Een conventionele auto die nu nog gloednieuw is zou daardoor binnen een aantal jaar al nagenoeg waardeloos kunnen worden.

Ten slotte herinnert Mobia de overheden aan hun verantwoordelijkheden op vlak van infrastructuur. Het zijn namelijk zij die ervoor moeten zorgen dat onze openbare voorzieningen klaar zijn voor de komst van zo’n 2 miljoen oplaadbare auto’s. Ook daarom lijkt het de federatie een beter idee om het tijdsschema te harmoniseren met dat van de Europese Unie, die de verkoop van auto’s die nog CO2 uitstoten pas zou verbieden vanaf 2035.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws