Juich, milieu- of belastingbewuste ondernemer, want België heeft er een nieuw elektrisch busje bij. Dit is namelijk de Maxus eDeliver7, de nieuwste toevoeging aan het emissieloze gamma van de Chinese constructeur. Daar plaatst hij zich tussen de compacte eDeliver3 en de enorme eDeliver9.
Zegt de naam ‘Maxus’ je niet veel, dan ligt dat er waarschijnlijk aan dat je geen vloot bestelwagens in je beheer hebt. De Chinese constructeur legt in onze contreien namelijk sterk de nadruk op bedrijfsvoertuigen — op een enkele personenwagen na, maar die MIFA 9 heeft stiekem ook wel wat weg van een chique camionette. Vooral op vlak van elektrische bestelwagens was Maxus bij zijn Europese intrede één van de pioniers, en dat gamma krijgt nu nog eens versterking.
Opgepast, e-Transporter
Maak dus kennis met de Maxus eDeliver7, een bestelbus die net op tijd komt om de Ford e-Transit Custom en de aankomende Volkswagen e-Transporter voor te zijn. Dat doet hij met lengtematen van net geen 5 meter tot hoogstens 5,36 meter, terwijl de eDeliver7 dankzij een hoogte van 1,99 meter nog net de gemiddelde parkeergarage binnen kan. Afhankelijk van de gekozen lengtemaat stouw je hem vol met ofwel 5,9 kubieke meter ofwel 6,7 kubieke meter aan lading, zolang je maar onder het maximale laadgewicht van 1.200 kilogram blijft. Dat alles komt volgens Maxus trouwens in de meest aerodynamische verpakking van zijn segment, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.3.
Halen we dat zesentwintigletterwoord erbij, dan weet je al hoelaat het is: deze bestelwagen is zuiver elektrisch. Zo worden zijn voorwielen in alle gevallen aangedreven door een elektromotor met 204 pk en geeft Maxus je de keuze uit een accu van 77 of 88 kWh. In het laatste geval kom je daar tot 370 kilometer ver mee op een volle accu, en dankzij een snellaadvermogen van 80 kW gaat het batterijpakket in 43 minuten van 10 naar 80 procent laadtoestand. Verder mag je rekenen op drie rijmodi, flink wat veiligheidssystemen en standaard smartphoneconnectiviteit via een 12,3-inchscherm in de cabine. Je betaalt er minstens 49.990 euro voor — exclusief BTW, wel te verstaan, want dit is Bestelautofans.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 12 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden