Mercedes heeft een nieuwe versie aan het gamma van zijn SL toegevoegd, en die moet de roadster wat bereikbaarder maken. Zo ruimt de V8 van zijn soortgenoten plaats voor een viercilinder in de nieuwe 43-instapper, en wordt het vermogen enkel naar de achterwielen gestuurd.
Eind vorig jaar toonde Mercedes zijn nieuwe SL aan de wereld, en die verscheen ten tonele als een krachtige vierwielaandrijver met AMG’s iconische 4.0-liter V8-blok onder de kap. Vind je dat allemaal wat te brutaal — of te duur? Dan kan je binnenkort ook kiezen voor een meer bescheiden versie. Laat je echter niet misleiden, want ook met een vierpittertje in het vooronder blijft deze nieuwe SL een absolute krachtpatser.
Elektro-magie
Ondanks zijn longinhoud van amper 2.0 liter, weet de viercilindermotor toch een vermogen van 381 pk en een koppel van 480 Nm op te hoesten. Dat bereikt de SL 43 met behulp van wat elektro-magie, maar dat betekent in dit geval misschien wel meer dan je zou verwachten. Zo krijgt het blok niet alleen 14 extra pk’s dankzij mild-hybridetechniek, maar is deze basis-SL meteen ook de eerste productiewagen ter wereld die een elektrisch aangedreven turbo toepast. Daardoor moet die dus efficiënter en vooral ook sneller lucht in de inlaten zuigen tijdens het accelereren, waardoor deze roadster in 4,9 seconden naar de 100 km/u spurt. Het schakelen gebeurt daarbij nog steeds langs dezelfde automatische 9-versnellingsbak, maar al het vermogen wordt bij de instapper wel naar de achterste hoeken gestuurd.
Ook van buitenaf zijn er een aantal verschillen tussen de V8- en de vierpitter-SL’s. Zo krijgt de SL 43 iets beschaafder bumperwerk aangemeten op de voor- en achterzijde, maar herken je hem vooral aan zijn andere uitlaten. De SL 55 en SL 63 bieden namelijk vier vierkante uiteinden op de kont terwijl dat bij de basisversie vier ronde pijpjes worden. Hoeveel je bespaart door de roadster met vier cilinders minder te bestellen is op dit moment nog niet duidelijk. Weet echter wel dat de goedkoopste V8-SL momenteel 167.343 euro kost, dus de kans is klein dat zelfs deze instapper onder de ton duikt.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 19 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 dagen geleden