Mercedes-Benz heeft als allereerste fabrikant goedkeuring gekregen om zijn auto’s handenvrij te laten rijden op Europese bodem. Daarmee steekt het Duitse Drive Pilot-systeem de autonome rijmodus van Tesla voorbij.
Goed nieuws voor zij die het zelf rijden stilaan beu zijn: de eerste stap naar autonoom rijden op Europese bodem is gezet. In Duitsland heeft Mercedes-Benz namelijk goedkeuring gekregen van het lekker bekkende Kraftfahrt-Bundesamt, de overheidsinstantie die zich met verkeerszaken bezig houdt, om zijn Drive Pilot-systeem het stuurwiel volledig te laten overnemen. Er blijven echter wel beperkingen verbonden aan het gebruik.
Mercedes naar Level 3
Kopers van een Mercedes S-Klasse of een EQS mogen binnenkort namelijk het stuurwiel loslaten op in totaal 13.191 kilometer aan snelweg in Duitsland — zolang die uitgerust is met Drive Pilot, wel te verstaan. De nieuwe wet laat dit echter maar toe tot snelheden van 60 km/u, waardoor het systeem in de praktijk enkel nuttig is in de file. Hoe dan ook geeft dit de bestuurder wel de kans om zich met andere zaken bezig te houden dan gewoon binnen twee lijntjes sturen vanaf het verkeer vertraagt.
De Drive Pilot van Mercedes-Benz heeft die goedkeuring verkregen omdat het als enige semi-autonome systeem voldoet aan niveau 3 van autonoom rijden. Tesla’s Autopilot is in Europa daarentegen maar goed voor niveau 2, waardoor je met je Model S, 3, X of Y voorlopig nog niet handenvrij mag filerijden op de Autobahn. Het systeem van Mercedes wordt vanaf midden 2022 verkrijgbaar op de S-Klasse en de EQS en voegt een zogenaamde lidar toe aan de bestaande set-up, naast een setje extra camera’s en microfoons om de omgeving in de gaten te houden. Drive Pilot zal bediend kunnen worden via twee unieke knoppen in de rand van het stuurwiel, dus het ziet er ook nog eens lekker high tech uit.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 2 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden