Met de Z06 stuurt Chevrolet zijn Corvette in trackoutfit de baan op. De compressor van de vorige generatie wordt nu ingeruild voor een hoogtoerige atmosferische V8. Naar eigen zeggen de krachtigste ooit.
Twee jaar geleden liet Chevrolet zijn nieuwe Corvette op de wereld los. De C8-generatie verhuisde zijn motor van de klassieke plaats voorin naar centraal achterin, maar dat houdt de Amerikanen niet tegen om opnieuw een Z06-versie voor te rijden. Geen huilende supercharger dit keer, maar wel een atmosferische V8 van 670 pk en een rode zone die pas bij 8.600 tpm begint.
Vlakke krukas
Dat is trouwens niet zomaar een aangepaste versie van het 6,2 liter grote blok uit de gewone Corvette. Het gaat om een 5,5 liter grote achtcilinder met codenaam LT6, die de nodige ontwikkelkilometers opdeed in de C8.R die de Amerikanen sinds 2019 in de racerij inzetten. De achtcilinder heeft een vlakke krukas om zijn vermogen bij hoge toeren vrij te kunnen geven, en produceert naast 670 pk ook 623 Nm aan koppel. Het vermogen gaat via een achttraps met dubbele koppeling naar de achterwielen.
Om al dat vermogen op circuit enigszins deftig aan de grond te krijgen, beschikt de Corvette Z06 over een bijna 10 centimeter bredere stance, een aangepaste voor- en achterbumper voor verbeterde koeling, een potige achterspoiler, een actieve ophanging en krachtigere remmen. De velgen zijn vooraan 20 duim groot en achteraan 21 duim, en zijn vervaardigd uit gesmeed aluminium. Er zijn ook lichtgewicht exemplaren uit koolstofvezel, die het onafgeveerd gewicht met 18,6 kilogram verlagen.
Z07 Performance Package
Daarnaast is er nog een ‘Z07 Performance Package’. Dat bevat andere aerodynamische addenda die nog eens met koolstofvezel zijn bekleed, geeft de adaptieve ophanging een specifieke afstelling, vervangt het Michelin Pilot Sport 4S ZP-rubber door Sport Cup 2 R ZP-rubber, en monteert nog iets potigere Brembo-stoppers uit koolstofvezel.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 17 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden