Mercedes kondigde het al een tijdje aan en hier is hij dan: de Mercedes EQA. De elektrische crossover komt naast de GLA in het gamma te staan.
Dat is niet helemaal verwonderlijk, want de GLA en de EQA hebben heel wat gelijkenissen. Mercedes paste de neus aan, zodat de glanzende gesloten grille nu tussen anderskijkende koplampen geprankt zit. Mercedes trekt ook de lijn met de EQC door bovenop de grille een LED-strip te plaatsen. Achteraan doen ze hetzelfde truukje met de achterlichten. Daarbij zie je ook dat de nummerplaathouder een nieuw plaatsje kreeg, net boven de nieuwe diffusor. Mercedes zet de EQA op 18 inch, de 20 inch roségouden velgen zijn optioneel.
Net zoals het uiterlijk werd het interieur afgeleid van de GLA. Hier zijn minder wijzigingen doorgevoerd en voelt alles heel herkenbaar aan voor de Mercedes-rijder.
Anders dan de meeste merken lanceert Mercedes de EQA als basisversie EQA 250. Volgende versies zullen volgens Mercedes steeds een groter accupakket meekrijgen. Nochtans kan je met de EQA 250 ook al goed weg, met 190 pk en 375 Nm die de elektromotor puurt uit een 66,5 kWh accupakket. Hoewel stevige specificaties heb je met de EQA toch 8,9 seconden nodig voor de 0-100 km/u. De topsnelheid ligt bij deze kleinere elektro-crossover op 160 km/u.
Heb je de batterij leeggemaakt, dan ben je volgens de WLTP-norm 426 kilometer ver geraakt. Mercedes maakt nog gewag van een versie met een rijbereik van meer dan 500 kilometer, die komt iets later. Evenzeer later is een EQA met 272 pk voor de meer dynamische rijder. Wie liever met vierwielaandrijving op pad gaat, kan best wachten op de EQA 4Matic. Die krijgt trouwens een iets hoger trekvermogen dan de magere 750 kilogram die de gewone EQA mag trekken. Opladen van de EQA 250 doe je in een half uurtje van 10 tot 80 procent aan een snellaadpaal. De laadkabel kan maximaal 100 kW aan. Bij een wallbox haal je maximaal 11 kW.
Aangezien de Mercedes EQA afgeleid werd van de GLA is ook de doelgroep gelijkaardig. Al heb je voor deze elektrische variant wel een grotere geldbuidel nodig. Mercedes vraagt in Duitsland alvast 47.540 euro voor de EQA 250, inclusief taksen. In België betaal je 49.973 euro voor de instapversie.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden