Auf wiedersehen, ’45 TFSI’: Audi schrapt dubbele cijfers weer uit zijn naamgeving

Audi naamgeving 2024

Ben je ook wel eens het noorden kwijt wanneer je probeert te ontcijferen wat er op de achterklep van een Audi staat? Dan ben je niet alleen, want de tweecijferige aanduidingen zorgen blijkbaar voor verwarring. Daarom gaat Audi ze terug van zijn modellen halen, te beginnen met de Q6 e-tron.

Auto’s een naam geven, het kan tegenwoordig niet eenvoudig zijn. Zo kon je vroeger gewoon de motorinhoud op de achterklep kleven en daarmee was de kous af, maar daar kwam elektrificatie natuurlijk een stokje voor steken. Bij Audi waren ze echter voorbereid want een jaartje voor de lancering van hun e-tron — waarvan de naamgeving ook al uitgegroeid is tot een heuse soap — kwamen ze op de proppen met een tweecijferig getal dat bij al hun modellen zou aangeven wat voor vermogen je ongeveer mocht verwachten. Zo heeft een A6 als ’40 TFSI’ bijvoorbeeld 204 pk terwijl een ’45 TFSI’ het tot 265 pk schopt. Klinkt dus eenvoudig genoeg, maar dat was het blijkbaar niet.

Minder motorisaties, meer duidelijkheid

In een interview met het Britse Auto Express heeft Florian Hauser, Audi’s marketingbaas, namelijk verklapt dat het merk stelselmatig afscheid zal gaan nemen van zijn cijfercode. De pas onthulde Q6 is de eerste die het zonder die aanduiding moet doen, al gaf de Q8 e-tron bij zijn facelift stiekem al een voorsmaakje. Daar worden de cijfers nog wel gebruikt in officiële communicatie en in pakweg de configurator, maar op de achterklep zal je ze niet meer vinden. De reden is volgens Hauser dat “Audi steeds werkt aan manieren om zijn gamma voor klanten te versimpelen” — lees: nagenoeg niemand raakte aan die naamgeving wijs uit.

Audi naamgeving 2024

Als we de marketingbaas mogen geloven, zal er ook niet meteen een andere aanduiding voor in de plaats komen. Dat is namelijk niet meer nodig want volgens hem wil het merk evolueren naar een gamma met minder verschillende motorisaties. Kijken we naar de Q6 e-tron, dan is ze dat alvast gelukt want daar is het eigenlijk voldoende om gewoon ‘quattro’ achter of een ’S’-je voor de naam te zetten. Bij Audi’s met verbrandingsmotoren komt het echter nog vaak voor dat het onderscheid enkel en alleen gemaakt wordt door het vermogen dat de motor ophoest, dus reken er maar op dat dit met de komst van nieuwe modellen aanzienlijk ingeperkt zal worden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
this 10:50
afbeelding van this

Verschillende motorisaties is ook belangrijker bij ICE omdat je daar meer afhankelijk bent van de belastingen op al die verschillende types. Terwijl bij EV is er over het algemeen geen belasting op je motorisatie. Voorlopig dan toch.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws